Framtidens smarta matleveranser är här

Tänk att få matvaror levererade innanför ytterdörren eller till och med inställda i kylskåpet, när du inte är hemma. Nu testas tjänsten i ett pilotprojekt med det digitala dörrlåset Yale Doorman och Mat.se.

Att handla mat på nätet med hemleverans växer starkt. Inte minst löser det en tidskrävande del av livspusslet. Och nu blir det ännu enklare – du behöver inte ens vara hemma när maten levereras. ASSA ABs digitala dörrlås Yale Doorman kräver inte några nycklar utan när Mat.se kommer och levererar använder chauffören en tillfällig digital kod för att öppna dörren. Efter leveransen slutar den tillfälliga koden att fungera.

– Vi jobbar hela tiden med att utveckla nya lösningar och samarbeten som ökar tillgängligheten och underlättar för våra kunder. Yale Doorman är ett exempel. Allt du behöver göra är att handla på Mat.se och sedan är det klart. När du kommer hem står maten i kylen. Nästa steg blir hur vi ska kommunicera med t.ex. kylskåp som lägger beställningen. Idag har vi ett samarbete med Volvo där vi levererar till bakluckan och vi har en smart inköpslista baserat på ditt inköpsmönster och beteende. Utvecklingen går snabbt, säger Måns Danielson, VD på Mat.se.

För att testa vilka möjligheter som finns med Yale Doorman och hur det kan utvecklas ytterligare har ASSA AB dragit igång ett unikt pilotprojekt tillsammans med Mat.se, Telenor, Safe4 och Gjensidige. I projektet ingår cirka 50 familjer som får sin mat levererad innanför ytterdörren, eller till och med upplockad i kylskåpet om så önskas. Detta är möjligt tack vare denna moderna låsteknik och appen ”Tikky” som är utvecklad av Telenor.

Matse AB driver en fullsortimentsbutik på nätet, Mat.se, med hemleverans av varor av hög kvalitet. Matse Holding ABs aktie är listad på Nasdaq First North med kortnamn MAT. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50. Mer information om verksamheten finns på www.matseholding.se