Kommuniké från årstämma i Matse Holding AB (publ)

Årsstämman den 26 maj 2015 i Matse Holding AB (publ) beslutade att fastställa resultat- och balansräkningar för 2014. Styrelsen och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för  2014. Gustaf Brandberg och Ingrid Jonasson Blank valdes till nya styrelseledamöter. Årsstämman fattade beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av konvertibler samt förvärv och överlåtelse av egna aktier.

Val av styrelse
Ludwig Mattsson, Micael Dahlen, Kimmo Björnsson, Mikael Andersson, omvaldes till styrelseledamöter till nästa årsstämma och Gustaf Brandberg och Ingrid Jonasson Blank valdes till nya styrelseledamöter för samma tid. Ludwig Mattsson omvaldes till styrelsens ordförande.

Val av revisor
Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB valdes till revisor till nästa årsstämma.

Arvode
Årsstämman beslutade om arvode åt styrelsens ledamöter med 50 000 SEK till Ludwig Mattsson, 25 000 SEK Gustaf Brandberg och 75 000 SEK åt övriga ledamöter. Arvode åt ledamot som är anställd i Matse Holding AB ska inte utgå. Revisorns arvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Inrättande av valberedning
Årsstämman beslutade att inrätta en valberedning med uppgift att till nästa bolagsstämma lämna förslag till styrelseledamöter, styrelsens ordförande och revisor samt arvode till dessa. Valberedningen ska bestå av styrelsens ordförande samt ytterligare fyra ledamöter, som utses av de tre aktieägare som röstmässigt har de största aktieinnehaven i Matse Holding AB den 31 augusti 2015.

Beslut om bemyndigande till styrelsen att emittera aktier, teckningsoptioner eller konvertibler
Stämman beslutade att ge bemyndigande till styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma och med eller utan företrädesrätt fatta beslut om att emittera aktier, teckningsoptioner eller konvertibler mot kontant betalning, kvittning eller apport. Vid beslut om emissioner utan företrädesrätt för aktieägarna får emissionerna avse högst 10 procent av nuvarande aktiekapital, vilket motsvarar 1 925 000 aktier.

Måns Danielson, VD
E-post: mans@mat.se

Ludwig Mattsson, Styrelseordförande
E-post: ludwig@gaviafoodholding.se

Matse Holding ABs aktie är listad på Nasdaq First North med kortnamn MAT. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50. Mer information om verksamheten finns på www.mat.se/investor.