Mat.se växer snabbare än D-food Index

Med en tillväxt på 143 procent i oktober och 116 procent under tredje kvartalet visar Mat.se en mycket stark utveckling i kategorin lösplock. D-food index för lösplock var under perioden 64 procent.

D-food Index från Svensk Digital Handel visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 46 procent under det tredje kvartalet 2014 jämfört med samma period förra året. Försäljningen av middagslösningar ökade med 29 procent under det tredje kvartalet 2014. Motsvarande siffra för försäljningen av lösplock var 64 procent.

Det handlar om att förändra ett beteende och erbjuda en tjänst som utgår från kundens behov. Där är jag övertygad om att lösplocket är framtiden i kombination med vårt färskvaruflöde som minimerar matsvinnet och kunderna får dagsfärska varor, säger Måns Danielson, VD för Matse AB i en kommentar.

– Utvecklingen inom kategorin lösplock är oerhört stark medan middagslösningarna visar en något lägre tillväxttakt. Detta kan förklaras av att allt fler aktörer erbjuder konsumenterna möjlighet att handla lösplock medan middagslösningarna är ett något mognare koncept, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel i ett pressmeddelande.

Matse Holding AB består av Matse AB, Cold Cargo Sweden AB, Kokaihop Media AB.
Matse AB driver en fullsortimentsbutik på nätet, Mat.se, med hemleverans av varor av hög kvalitet.
Kokaihop Media AB skapar glädje i köket med inspiration och recept från matsajterna Kokaihop.se och Spisa.nu.
Cold Cargo Sweden AB erbjuder kostnadseffektiva hemleveranser som möter dagens och framtidens krav.

Matse Holding ABs aktie är listad på NASDAQ OMX First North med kortnamn MAT. Remium Nordic AB är bolagets certified adviser. Bolagsbeskrivning och mer information om verksamheten finns på www.mat.se/investor.