Svenska föräldrar positiva till lek med iPhones och iPads

Är det bättre att leka med bilar än med en iPad? Inte om man får tro svenska föräldrar. Enligt en ny studie är en klar majoritet av föräldrarna positiva till att barn leker med smartphones och surfplattor. Nu dyker leksaker utvecklade för lek tillsammans med smartphones och surfplattor upp på marknaden.
Sedan smartphones och surfplattor blivit en del av svenskarnas vardag har föräldrar diskskuterat lämplighten i att de används som leksaker för barn. Nu kan diskussionen vara avgjord. I en stor studie utförd av YouGov på uppdrag av leksaksföretaget Mattel, svarar 93 procent att det tycker att det är lämpligt att barn använder sig av smartphones och surfplattor för lek och 70 procent att det bidrar till bättre kunskapsutveckling.

– Genom mitt arbete med pedagogik på förskola har jag upptäckt vilket fantastiskt verktyg iPad är för lärande. Genom att låta barnen använda iPad så utvecklar de bland annat sitt samspel, sitt språk genom dialog med varandra men också sin kreativa förmåga, säger Erika Olsson, förskollärare, pedagogisk utvecklare och IKT-inspiratör i Sollentuna kommun.
Debatten har främst handlat om huruvida barns utveckling skulle ta skada av att tillbringa för mycket tid med digitala spel, istället för att leka med traditionella leksaker. Enligt studien svarar knappt 30 procent att digital lek är mindre stimulerande och utvecklande än traditionell lek. 17 procent anser att digital lek leder till minskad fysisk aktivitet och endast 13 procent att digital lek gör barn mer asociala. Endast 2 procent svarade att digital lek är olämpligt.

Leksaker med iPad som spelplan
I och med den positiva attityden bland föräldrar så har det även skett en snabb utveckling av leksaker som används tillsammans med en smartphone eller surfplatta.

Mattel som är världens största leksakstillverkare, lanserar under hösten en ny kategori leksaker kallade "Apptivity". Digital underhållning kombineras med klassiska lekar genom appar, iPad och Apptivity-leksaker.

– För oss handlar det inte om att antingen leka med en iPad eller en leksaksbil. Både den fysiska och den digitala leken stimulerar barnen på sitt eget sätt. Vi tror att den fysiska och den digitala leken kommer att föras samman ännu mer I framtiden och vi tycker att det är en mycket spännande utveckling, säger Martin Wingreen Bang, Nordic Head of Marketing på Mattel, som bland annat ansvarar för produkter som Hot Wheels och Barbie.

Den första kombinerade fysiska och digitala leksaken från Mattel är Hot Wheels Apptivity, en leksaksbil som även kan användas tilllsammans med en iPad med skärmen som digital körbana.

Hot Wheels Apptivity är en av ett antal nya produkter i Mattels Apptivity-serie. Andra produkter som introduceras är ett Batman-spel, leksaken Cut the rope, och en version av det populära spelet Fruit Ninja.

För mer information, vänligen kontakta:

Signhild Petrén, Geelmuyden.Kiese

Telefon: 0707 76 88 04 eller, e-post: sip@geelmuyden-kiese.se

Martin Wingreen Bang, Nordic Head of Marketing at Mattel Northern Europe

Telefon: +45 40 91 13 58, e-post: martin.bang@mattel.com

Om Undersökningen:

Undersökningen har genomförts av YouGov på uppdrag av leksaksföretaget Mattel. 1.137 föräldrar med barn mellan 2-12 år har deltagit i undersökningen.

Resultat från undersökningen:
  • 73 procent av respondenterna svarade att både vuxna och barn i hushållet använder sig av smartphone eller surfplatta i hemmet.
  • 81 procent av respondenterna svarar att lek med smartphones och surfplattor är bra för barnens utveckling av digitala kunskaper.
  • 70 procent av respondenterna anser att lek med smartphones och surfplattor bidrar till en bättre kunskapsutveckling.
  • 39 procent av de tillfrågade föräldrarna anser att digitala spel och lekar är mindre kreativa än traditionell lek.

Mattel är världsledande inom design, tillverkning och marknadsföring av leksaker och familjeprodukter. Mattel står bakom bästsäljande varumärken som Barbie®, världens mest populära docka och Hot Wheels®, Matchbox®, American Girl®, Radica®, Tyco R/C® samt varumärket Fisher-Price® där bland annat Little People®, Power Wheels® och en rad andra leksaksprodukter ingår. År 2012, för femte året i rad, rankades Mattel på FORTUNE Magazines lista över ”Världens 100 bästa företag att arbeta för”. Huvudkontoret ligger i El Segundo, Kalifornien och Mattel sysselsätter idag cirka 28 000 personer på 43 olika marknader och företagets produkter säljs i fler än 150 länder. Mattels vision är att vara världens främsta leksaksföretag – idag och imorgon. www.mattel.com