Maus Frères står fast vid sitt kontanterbjudande om 310 kronor efter möte med Lennart Björk

Maus Frères S.A. (”Maus Frères ”) bekräftar att dess ordförande och VD i dag träffade Lennart Björk, ordförande i Gant Company AB (publ) (”Gant”), på dennes begäran.

Som svar på Lennart Björks önskemål från den 8 januari 2008 om ett möte träffade Maus Frères ordförande och VD idag Lennart Björk i Stockholm. Maus Frères meddelade att, under förutsättning att det övergripande villkoret att Maus Frères innehar en majoritet av aktierna i Gant uppfylls, att Maus Frères betalar ett högsta pris om 310 kronor per aktie och att Stockholmsbörsens takeover-regler följs, är Maus Frères öppen för att diskutera en uppgörelse som tillgodoser Lennart Björks önskemål. Maus Frères föreslog en uppgörelse som innebär att Björk kvarstår som Gants ordförande under en period om minst två år, och att han får möjlighet att sälja sina aktier till Maus Frères i framtiden till ett pris som är likvärdigt med 310 kronor per Gant-aktie. Maus Frères erbjöd Lennart Björk vissa specifika ägarstyrningslösningar under denna period för att tillmötesgå hans önskan att behålla sitt ledarskap över Gant.

Lennart Björk avstod från att kommentera Maus Frères förslag.

Maus Frères och Lennart Björk var överens om vikten av att inte skada Gants affärsverksamhet, vare sig nu eller i framtiden.

Maus Frères bekräftar därför att erbjudandet (”Erbjudandet”) om 310 kronor kontant per Gant-aktie står fast och att det löper ut kl. 17.00 fredagen den 11 januari 2008. Maus Frères äger för närvarande 29,9 procent av Gants totala aktiekapital och har frånfallit Erbjudandets acceptansvillkor om 50 procent, varigenom alla Gants aktieägare ges möjlighet att sälja sina aktier till Maus Frères. Särskilt mot bakgrund av den ökande ekonomiska osäkerheten på de stora globala marknaderna, upprepar Maus Frères att Maus Frères i framtiden kan komma att befinna sig i en sådan position att Maus Frères inte kan lämna ett nytt erbjudande avseende samtliga aktier i Gant. Även om så skulle ske, lämnar Maus Frères inga garantier för att ett sådant framtida erbjudande kommer att uppgå till, eller ens vara i närheten av, det nuvarande Erbjudandet om 310 kronor per Gant-aktie. Maus Frères vill dessutom påminna Gants aktieägare om de svenska reglerna för offentliga uppköpserbjudanden som innebär att när en tröskel på 30 procent har passerats i det aktuella Erbjudandet så har Maus Frères möjlighet att i framtiden fritt förvärva ytterligare aktier i Gant utan att därmed utlösa budplikt avseende samtliga då utestående aktier.

Erbjudandet motsvarar en premie om 31 procent över stängningskursen för Gant-aktien före Erbjudandets offentliggörande (236,50 kronor den 10 december 2007). Med en P/E multipel på 27x värderar Erbjudandet Gant med en premie om 40 procent jämfört med en grupp jämförbara premieföretag (Källa: Konsensusprognoser från JCF.). Maus Frères vill uppmärksamma aktieägarna på att OMXS30 Index har fallit med mer än 10 procent efter det att Erbjudandet offentliggjordes. Maus Frères vill vidare påminna aktieägarna om Gant-styrelsens varning till aktieägarna rörande den framtida likviditeten i aktierna: ”Vidare uppmärksammas aktieägare på det faktum att ett förvärv av Procastor av ett större antal Gantaktier, genom Erbjudandet eller i marknaden, kan begränsa likviditeten i marknaden för Gantaktien, vilken kan ha en negativ effekt på aktiens kurs framöver”.

Maus Frères betonar sin stora uppskattning av Lennart Björk och de övriga grundarna samt av Gants ledning, och av allt som deras strategi och affärsmodell har åstadkommit. Maus Frères upprepar sin önskan att arbeta med Gants master franchise-modell på Gants nuvarande marknader. Maus Frères vidhåller också sin erfarenhetsbaserade uppfattning att Gants affärsmodell inte är lämplig för att i framtiden bearbeta de största utvecklade marknaderna, eller de marknader som är under utveckling, utan betydande nya investeringar. Det är vår uppfattning framtiden för Gant som bolag och varumärke därför säkras bäst under Maus Frères ägarskap.

Bakgrund och Motiv för Erbjudandet
Den 11 december 2007 offentliggjorde Maus Frères ett kontanterbjudande om 310 kronor per Gant-aktie till aktieägarna i Gant genom sitt helägda dotterbolag Procastor S.A. Anmälningsperioden löper ut den 11 januari 2008 kl. 17.00 Central European Time.

Maus Frères strategi syftar till att utveckla Gants verksamhet och varumärket Gant vidare som en affärsverksamhet med en egen tydlig identitet och själ. Med Maus Frères som ägare kan varumärket Gant dra nytta av betydande finansiellt stöd för att ytterligare stärka den globala markandsföringen av varumärket och påskynda Gants geografiska expansion, framför allt i USA och i Japan. Maus Frères erfarenheter från utvecklingen av varumärket Lacoste visar på behovet av att göra stora investeringar i marknadsföring och att etablera distributionskanaler av hög internationell standard.

Procastor S.A.