• Mawell/

Detaljhandeln säljer läkemedel men kan inte svara på frågor - Läkemedelsinformation via pekskärm kan lösa problemen

Report this content

Idag kan inte, vill inte och får inte personal i butiker svara på frågor om de receptfria läkemedel som de börjat sälja. Många kunder anser dock att servicen runt de receptfria läkemedlen borde vara bättre.

För att eliminera detta icke tillfredsställande bemötande har Mawell i samarbete med Healths solution/Läkemedelstjänster och Visual Conference Group tagit fram en interaktiv pekskärm där kunden kan få information om de läkemedel som säljs i detaljhandeln. Pekskärmen kommer att finnas i butiker, på offentliga platser, i sjukhusentréer och i väntrummen på vårdcentralerna. Skärmen fungerar så att när man pekar på till exempel ”värk” så visas information om de olika läkemedel som finns tillgängliga för värk. Där kan användaren sedan trycka sig fram till ett specifikt läkemedel och läsa mer om hur det verkar, hur det interagerar med andra läkemedel samt se hur förpackningen ser ut. Skulle man vara osäker kan man direkt via skärmen ringa läkemedelsrådgivningen via ett videokonferenssamtal eller till Sjukvårdsrådgivningen om man har mer generella frågor och behöver råd om sina symtom eller vart man ska vända sig. – Den här pekskärmen kan användas för många olika ändamål. I den avreglerade läkemedelsmarknad som nu etableras skapar den här typen av lösning en mycket större trygghet för konsumenten vid köp av läkemedel från både vanliga butiker och nyetablerade apotekskedjor, säger Ulf Hertin, affärsutvecklingschef på Mawell. Monika Mäki Karlstrand, verksamhetschef för Sjukvårdsrådgivningen 1177 i Uppsala tycker att denna typ av lösning också visar på hur lättillgänglig information till invånarna borde vara. - ” Self Service” som når ut direkt till konsumenterna visar att vården håller på att ställa om till att vara mer kundvänlig. Träffa Mawell på Vitalis-mässan mellan den 27 och 29 april 2010, Svenska Mässan, Göteborg, monter F03:62.

Taggar: