Mawell förvärvar Euromed Networks AB

Report this content

Mawell, Nordens snabbväxare inom e-hälsa, förvärvar Euromed Networks AB och stärker därmed sin position ytterligare.

Mawell, Nordens snabbväxare inom e-hälsa, förvärvar Euromed Networks AB verksamt inom utveckling och försäljning av professionella digitala bild-, video-, dokument- och dikteringssystem för hälso- och sjukvården.

Euromed Networks AB grundades 1999 och har sedan starten utvecklats till en stark svensk aktör inom framför allt bildmedicin och digital diktering. Euromeds produkter Picsara, MedSpeech och Grabadoc finns representerade i de flesta av Sveriges landsting med totalt över 50 000 användare.

Styrelsen för Mawell Oy har i enhällighet beslutat föreslå Mawell Oy:s bolagsstämma att den 12 april anta förslaget om att förvärva 100 % av aktierna i Euromed Networks.

2007 påbörjade Euromed en internationell expansion i Norden och Storbritannien. Sedan 2008 har Euromed ett säljkontor i London och kunder i så väl England som Irland samt Australien, Indien och Singapore.

”Mawell är i dag en ledande leverantör i Norden på expertis & lösningar kring bildmedicin, e–tjänster samt sjukvårdsrådgivning och driver betydande projekt i samtliga nordiska länder, säger Jan E. Larsson, VD Mawell. ”Genom förvärvet av Euromed blir vi i Norden marknadsledande inom området bildmedicin och förstärker vår samlade kompetens – och lösningsförmåga inom e-hälsa” fortsätter Jan.

”Synergierna är uppenbara samtidigt som Mawells storlek tryggar vår expansion och möjlighet till större och bättre kundlösningar i hela Norden”, kommenterar Bo Eklund, VD Euromed Networks. ”Med Mawells erkänt starka konsultorganisation har vi möjlighet att bättre hjälpa våra kunder med projekt och leveranser samtidigt som vår gemensamma försäljningsorganisation når ut i hela Norden”, avslutar Bo.

• Förvärvet av samtliga aktier i Euromed Networks AB är villkorat av att aktieägarna i Mawell Oy vid extra bolagsstämma den 12 april 2011 godkänner förvärvet. Förvärvet kan inte genomföras utan att sådant godkännande erhållits trots att styrelsen i Mawell Oy enhälligt föreslagit förvärvet och har stöd i detta från Mawells majoritetsägare Capman.

Bildtext: VD:arna från Mawell, Jan E Larsson (t.v) och Euromed Networks, Bo Eklund, skakar hand efter undertecknat avtal.

För ytterligare information kontakta:

Jan E Larsson, VD Mawell                                     Bo Eklund, VD Euromed Networks

0708-73 57 00                                                       0733-89 90 90

jan.larsson@mawell.com                                       bo.eklund@euromed.se

Mawell är ett innovativt och snabbt växande IT-företag inom e-hälsomarknadssektorn. Mawells lösningar erbjuder ökad effektivitet för kunderna – more time to care. Vi besitter stor industriell kunskap, använder öppna standarder och tillförlitlig teknologi. Vår mjukvara för interoperabilitet erbjuder moderna komponenter och säkra lösningar för att dela och distribuera hälso- och sjukvårdsinformation. Våra mjukvarulösningar används på över 300 sjukhus, regioner och privata leverantörer av hälsovårdstjänster i mer än 10 länder. Mawells expertis och utvecklingsteam finns i de nordiska länderna med kontor i Stockholm, Uppsala, Helsingfors, Uleåborg, Rovaniemi och Kuusamo. Mawell arbetar tätt tillsammans med sina globala och lokala partners för att kunna ge våra kunder största möjliga värde. www.mawell.se

Taggar: