• Mawell/

Mawell tecknar stort och strategiskt viktigt avtal Levererar klinisk bildhantering till Danmarks regioner

Pressmeddelande, 08 februari, 2011

Mawell har fått i uppdrag att leverera bildmedicinska lösningar till sjuk- och hälsovården i Danmarks regioner.

– Det är en affär av mycket stor strategisk betydelse för oss. Region Själland blir en av våra största enskilda kunder, säger Ulf Hertin affärsutvecklingschef på Mawell.

Svensk/finska IT-bolaget Mawell har sedan tidigare ett avtal med Region Syddanmark om bildhantering.

I och med att nu även Region Själland väljer att använda sig av våra lösningar, produkter och vår kunskap på området så fördjupas vår närvaro i Danmark. Vi befäster vår roll som ledande aktör av moderna IT-lösningar för hälso- och sjukvård i Norden, säger Ulf Hertin.

Med Mawells lösning kan läkare granska bilder oberoende av vilket sjukhus eller röntgen-avdelning de är tagna på. Det enda som behövs är en vanlig dator. Sjukhuset och läkaren kan behandla varje ärende som om läkaren fysiskt vore närvarande på sjukhuset vilket spar både viktig tid och resurser.

Det danska Regionernas Sundhets IT har som målsättning att innan utgången av 2012 kunna dela bilder mellan samtliga sjukhus och regioner i Danmark. Samtliga behöriga läkare och vårdpersonal i landet kommer att kunna arbeta via Mawells bildhanteringssystem om de ska utväxla och granska bilder tagna på sjukhus i Region Själland. Danmark blir därmed första land att ta ett helhetsgrepp på sin medicinska bildhantering.

Samtliga komponenter som Mawell levererar använder den nya standarden XDS. Det gör det möjligt att utväxla och titta på bilder över organisatoriska gränser samt vid behov även att ta hjälp av särskilda experter via så kallad second opinion. XDS fungerar som ett arkiv där alla typer av dokument kan hanteras och som också gör systemet tillgängligt för alla.

– Det är fantastiskt att få Region Själlands förtroende och få vara med om att bygga framtidens eHälsa och bildhantering i Danmark, säger Jan E Larsson, VD för Mawell, i en kommentar.

Korta fakta om Mawell

• 150 medarbetare i Sverige och Finland.
  • Levererar konsulttjänster, produkter, drift och underhåll av IT-lösningar för hälso- och sjukvården. Har över 400 långtidsavtal med olika kunder i och utanför Norden, däribland Storbritannien.
  • En omsättning för 2010 på omkring 290 MSEK, en ökning på ca 100 MSEK mot 2009.
  • Huvuderbjudanden; 1) e-tjänster till invånare och patient, 2) bildmedicinska lösningar,  3) sjukvårdsrådgivning där e-tjänster av olika slag är ett viktigt stöd.
  • Drivs av innovationskraft, goda leveranser och nära relationer till kunder och samarbetspartners.

För ytterligare information kontakta:

Ulf Hertin, affärsutvecklingschef, 08-527 400 29, ulf.hertin@mawell.com

Maj-Lis Nordell, VD-assistent, 08-527 400 24, maj-lis.nordell@mawell.com

Mawell är ett innovativt och snabbt växande IT-företag inom e-hälsomarknadssektorn. Mawells lösningar erbjuder ökad effektivitet för kunderna – more time to care. Vi besitter stor industriell kunskap, använder öppna standarder och tillförlitlig teknologi. Vår mjukvara för interoperabilitet erbjuder moderna komponenter och säkra lösningar för att dela och distribuera hälso- och sjukvårdsinformation. Våra mjukvarulösningar används på över 300 sjukhus, regioner och privata leverantörer av hälsovårdstjänster i mer än 10 länder. Mawells expertis och utvecklingsteam finns i de nordiska länderna med kontor i Stockholm, Uppsala, Helsingfors, Uleåborg, Rovaniemi och Kuusamo. Mawell arbetar tätt tillsammans med sina globala och lokala partners för att kunna ge våra kunder största möjliga värde. www.mawell.se

Taggar: