Grand Chicken menyn blir ännu lite godare – nu lanseras Grand Chicken Parmesan

I våras lanserade MAX sin största kycklingsatsning någonsin – Grand Chicken-familjen, som fått ett fantastiskt mottagande. Menyn består av tre burgare; Grand Chicken Sandwich, Grand Chicken Buffalo och Grand Chicken BBQ. Nu utökas familjen med ett nytt ostigt tillskott i form av Grand Chicken Parmesan.

- Satsningen vi gjorde med Grand Chicken-menyn var unik i sitt slag. Vi har sett en stor efterfrågan på kycklingprodukter som bara fortsatt öka de senaste åren. Den respons vi fick efter lanseringen av Grand Chicken-familjen var överväldigande. Ett kvitto på att vi tagit fram burgare våra gäster gillar, men vi nöjer oss inte där. Vi vill fortsätta att erbjuda våra besökare fler riktigt goda kycklingalternativ, säger Jonas Mårtensson, chefskock på MAX.

Bara i Sverige har den totala kyckling-försäljningen ökat med 56 procent från lansering fram till årsskiftet 2022/2023. Innan lanseringen innehöll cirka 20 procent av alla sålda måltider kyckling, efter Grand Chicken-lanseringen är det mer än 30 procent av MAX sålda måltider som innehåller kyckling.

Nu utökar MAX den populära kycklingmenyn ytterligare med tillskottet Grand Chicken Parmesan. En smakrik burgare med frasig svensk kyckling, parmesan flakes som lagrats i tolv månader, emmentalerost, isbergssallad, tomat, sweet onion och aioli. Allt omslutet av ett gyllenrostat sesambröd.

Grand Chicken-menyn har växt fram från hundratals testade burgare, där smak och kvalitet har jämförts med varandra. Den stora Chicken Sandwich-trenden i USA är även något som legat till grund för inspiration och utformning av burgarna. Tillskottet Grand Chicken Parmesan har gjort samma resa.

- Kvalitet och råvaror är oerhört viktigt för oss på MAX. Vi tummar aldrig på smak och nu känner vi oss redo att lansera Grand Chicken Parmesan. En burgare med äkta parmesanost från norra Italien. När vi släppte vår kycklingmeny sa jag att det var bland det bästa vi gjort, något jag står fast vid och nu känner jag mig förväntansfull och stolt över att addera Grand Chicken Parmesan till Grand Chicken-familjen, säger Jonas Mårtensson, chefskock på MAX.

Förutom Grand Chicken Parmesan så lanseras ytterligare en ostig nyhet i form av Classic ’68 Cheese. Classic ’68 Cheese är en klassisk cheeseburgare med svenskt nötkött, cheddarsmältost, senap, sweet onion, ketchup och saltgurka, som omsluts av ett gyllenrostat sesambröd. Burgaren går även att beställas med Plant Beef.

Dessutom gör Korean BBQ ett efterlängtat tillfälligt återbesök på menyn. Burgaren består av Korean BBQ-sås, färsk koriander, friterade lökringar, krämig cheddarost, krispig isbergssallad, majonnäs, saltgurka och Friscobröd. Den går att beställas med svenskt nötkött, Grilloumi®, Plant Beef eller Grand Chicken.

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 323 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 190 restauranger i fem länder och sysselsätter cirka 7 500 medarbetare. MAX omsatte 4,1 miljarder SEK 2021.