Luleå fyller 400 år - och de senaste 50 åren med MAX

MAX öppnade sin första restaurang i Luleå 1971 och 50-årsfirandet sammanfaller med att staden fyller 400 år. Under åren tillsammans har MAX och Luleå bidragit till att den norrländska burgartraditionen vuxit sig starkare och det vill burgarkedjan fira. I samband med jubileet lanseras därför en ny lokal kampanjburgare som hyllar åren på orten; Skrov ’n’ Orient.

MAX koppling till Luleå sträcker sig 50 år bakåt i tiden, när den första MAX-restaurangen öppnade på Midgårdsvägen. Under åren har MAX hunnit med att servera omkring 25 miljoner burgare på restaurangerna i Luleå, stötta det lokala föreningslivet och dela ut idrottsstipendium till ungdomar. Curt Bergfors, arbetande styrelseordförande, huvudägare och en av grundarna, menar att nyckeln till framgång är långsiktigt och ansvarsfullt företagande.

- Det tog 53 år att öppna 150 egenägda restauranger i världen och nu ska vi fördubbla dem på sex år. Vi är tacksamma och stolta över att vi fått vara med under 50 av Luleås 400 år där vi vuxit och utvecklats tillsammans med alla våra duktiga medarbetare och Lulebor. Luleå ligger oss nära om hjärtat och här har vi satsat stort på att främja lokala initiativ och samarbeten. Vår plan är att MAX ska fortsätta vara ett familjeföretag i flera generationer framåt med Luleå som hemvist, säger Curt Bergfors.

MAX är ett renodlat familjeföretag där hela familjen Bergfors är aktiva. Familjeföretagandet ligger till grund för MAX välkomnande kultur, det entreprenöriella förhållningssättet med möjligheter att ta snabba beslut och vara flexibla inför förändringar.

- Vi vill fortsätta vara en viktig del av Luleå och stärka banden till staden med omnejd. Luleå har vuxit mycket sedan vi öppnade här och MAX ser positivt på utvecklingen och framåtandan som utvecklat regionen. Vi vill bli världens bästa burgarkedja och för oss är Luleå den bästa staden att utgå från i vårt uppdrag att servera de godaste burgarna som också gör gott för samhället, säger Curt Bergfors.

MAX firar sitt och Luleås jubileum under vecka 21, den 24 till 30 maj. Under veckan gästspelar Skrov ’n’ Orient med svenskt nötkött på samtliga MAX-restauranger i Luleå, den limiterade burgaren med meny kostar 50: -.

Historiska milstolpar 1971 - 2021

• 1971 öppnade MAX i Luleå och i samband med öppningen ändrades namnet på de andra enheterna till MAX efter Curts smeknamn. Sveriges första burgarkedja var född.
  • MAX är ett familjeföretag och Sveriges äldsta burgarkedja. Curt Bergfors som tillsammans med Britta Fredriksson grundade MAX 1968, är arbetande styrelseordförande och huvudägare. Britta arbetar också kvar på MAX. Sönerna Richard och Christoffer Bergfors är koncernchef respektive vice koncernchef. Även Curts yngre son Wilhelm Bergfors är biträdande restaurangchef på MAX.
  • Under åren har MAX serverat omkring 25 miljoner burgare i Luleå
  • MAX sponsrar bland annat de lokala idrottsföreningarna Luleå Hockey, IFK Luleå och BC Luleå. Samarbetet med Luleå Hockey inleddes för 30 år sedan. MAX tycker det är viktigt att främja föreningsliv och idrottssatsningar och sponsrar runt 100 föreningar i hela landet.
  • 1985 instiftar Curt Bergfors ett idrottsstipendium för idrottande ungdomar från Norrbotten. MAX idrottsstipendium delas ut årligen till en lovande idrottare som har fyllt 14 men inte 18 år. Syftet är att sporra ungdomar att fortsätta idrotta. Stipendiet är på 100 000 kronor.
  • I början av 90-talet fick den amerikanska hamburgerkedjan McDonalds stänga restauranger i Luleå då luleborna föredrog MAX. Det blev en stark signal för MAX att satsa på fortsatta etableringar i övriga Sverige. Idag finns 137 MAX-restauranger i Sverige och 168 i hela världen, varav 18 av dem drivs av franchisetagare.
  • 2017 byter Max Hamburgerrestauranger AB företagsnamn till MAX Burgers AB. Dels för att företaget finns i flera länder i Sverige, dels för att MAX utvecklade många fler slags burgare än hamburgare av nötkött. Företagets säte med huvudkontor finns i Luleå.
  • För att fira 50-årsjubileet och stadens 400-årsjubileum lanserar MAX en lokal kampanjburgare som hyllar åren i Luleå och den norrländska burgartraditionen; Skrov ’n’ Orient. Dubbelburgaren som serveras med svenskt nötkött innehåller bland annat den klassiska norrlandsfavoriten Hot Orientdressing, med smak av gurka och lök. Burgaren, tillbehör och dryck kostar 50: -. Skrov ’n’ Orient finns tillgänglig mellan den 24 och den 30 maj på samtliga MAX-restauranger i Luleå och serveras med svenskt nötkött.

- Vi har mycket att tacka Luleå för och med tanke på vår passion för burgare kändes Skrov ’n’ Orient som det bästa sättet för oss att hylla staden på. Burgaren är precis som MAX en representation av norrländsk burgarkultur och riktiga stammisar kommer kunna se att den bland annat inspirerats av tidigare MAX-klassiker som BIG!. Jag hoppas att gäster som var med för femtio år sedan Luleåbor kan bli lite nostalgiska medan nya gäster får möjlighet att njuta av en modern klassiker”, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX.

Erik Filén, presskontakt MAX Burgers

Erik.Filen@max.se

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 301 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 168 restauranger, varav 137 i Sverige och sysselsätter 5 500 medarbetare. MAX omsatte 3,6 miljarder kronor år 2020, varav 3,3 miljarder i Sverige.