MAX branschbäst i hållbarhet elfte året i rad - andra gången 2021

Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index har för elfte året i rad utsett MAX till vinnare i kategorin ”Restauranger, Kafé & Take-Away”. Under det gångna året har bland annat MAX sett till att gäster kan byta ut köttbaserade burgare till det gröna egenutvecklade och prisbelönta alternativet Delifresh Plant Beef över hela menyn.

På listan över de 390 undersökta varumärkena hamnar MAX på plats 13 totalt och vinner kategorin ”Restauranger, Kafé & Take-Away”. Närmaste burgarkedja i totalmätningen återfinns först på plats 60 i undersökningen som i år inkluderat fler varumärken än tidigare.

- Vi är så stolta över att svenska konsumenter tycker att MAX har Sveriges godaste gröna burgare, uppskattar vårt långsiktiga engagemang inom hållbarhet och våra åtgärder för klimatet. Trots att det är fler varumärken än någonsin som deltar i undersökningen, fortsätter vi att vinna vår branschkategori och vara en förebild för branschen. Dessutom med stor marginal, närmaste branschkollega kommer hela 47 placeringar efter MAX, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX.

2008 blev MAX först i världen med att klimatmärka sin meny och har sedan dess planterat mer än 2 miljoner träd i tropikerna för att suga upp och binda klimatutsläppen. 2018 blev MAX klimatpositiva och det betyder att man minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål och samtidigt binder mer klimatgaser genom trädplantering än hela värdekedjan släpper ut. Och trots att året i mycket handlat om pandemin, är hållbart företagande fortfarande en hög prioritet för MAX att arbeta med.

- Vi är övertygade att vårt recept på framgång handlar om att skapa konkret hållbarhetsnytta på ett sätt som gör att Sveriges godaste burgare smakar lite godare. Men också att vi driver utveckling inom branschen på global nivå och inspirerar andra varumärken att utveckla sitt hållbarhetsarbete. MAX visar också att hållbara varumärken är lönsamma varumärken, säger Kaj Török, hållbarhetschef på MAX.

På listan över samtliga 390 undersökta varumärken i Sverige hamnar MAX på plats 13 och närmaste konkurrent återfinns på plats 60. För den svenska studien har 23 400 personer intervjuats, i den totala studien ingår 61 000 respondenter och 1400 varumärken över 34 branscher. Den svenska rapporten från Sustainable Brand Index finns att läsa här: https://www.sb-index.com/sweden

Erik Filén, presskontakt MAX Burgers

Erik.Filen@max.se

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 301 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 165 restauranger, varav 135 i Sverige och sysselsätter 5 500 medarbetare. MAX omsatte 3,9 miljarder kronor år 2019, varav 3,5 miljarder i Sverige.