MAX Burgers hållbarhetsrapport 18/19: MAX fortsätter minska sin klimatpåverkan

Idag publiceras MAX Burgers hållbarhetsrapport för 2018/2019. Under perioden minskade burgarkedjan sin klimatpåverkan, plastrensade, blev först i världen med en klimatpositiv meny, lanserade ett helt ett nytt sortiment av växtbaserad burgare och fick pris av FN.

I juni 2018 var MAX tillsammans med den Nya Zeeländska bildelningsfirman MEVO först i världen med att bli klimatpositiva. Som en följd utsåg FN:s klimatkonvention MAX, som enda svenska företag, till pristagare i UN Global Climate Action Award 2019. MAX prisades för sitt mångåriga hållbarhetsarbete och för beslutet att bli klimatpositiv.

– Det är otroligt hoppingivande att se att den klimatpositiva rörelsen i världen fyrdubblats på ett enda år - från två företag 2018 till åtta 2019. Ju fler som redan nu både minskar utsläppen och binder koldioxid från atmosfären desto större sannolikhet att vi kan begränsa den globala upphettningen. I förlängningen ökar det också möjligheten att återställa atmosfären, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på MAX Burgers.

Utöver lanseringen av en klimatpositiv meny har MAX Burgers under året genomfört en rad olika satsningar med målet att minska klimatpåverkan. I maj 2019 lanserades ett egenutvecklat sortiment av burgare gjorda på växtbaserat protein, som både smakar och ser ut som kött - Delifresh Plant Beef.

– I och med lanseringen av Delifresh Plant Beef kan köttälskare äta en grymt god ”köttburgare” hos oss utan att det faktiskt är kött. Vår ambition är att växa i många generationer och för att det ska vara möjligt måste vi se till att klimateffektivisera vår affär. Jag är väldigt tacksam och glad över att vår klimatomställning har bidragit till fler gäster, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers.

Fokus har även legat på en intensifierad plastrensning. Under slutet av 2019 bestod 92 procent av förpackningarna av förnybart material. MAX var först bland de stora snabbmatskedjorna som ersatte plastsugrör med sugrör i papp och den enda som ersatt den tunna plasthinnan i läskbägarna med ett tätskikt från sockerrör. Dessutom har de helt gått över till bestick i trä.

10 höjdpunkter under 2018/2019

1.Från 2013 till 2018 minskade MAX hela värdekedjans utsläpp av klimatgaser med 18 procent per omsatt krona.

2.På MAX 50-årsdag den 14 juni 2018 lanserade de världens första klimatpositiva meny.

3.MAX lanserade ytterligare tre nya gröna burgare med låg klimatpåverkan. Med Delifresh Plant Beef kan gästen ersätta nötköttet i alla Grand Deluxe burgare.

4.Den växtbaserade shaken Dreamshake ersatte MAX vanliga mjölkbaserade shakes. Samtidigt lanserades Lyxshake Vegan för att komplettera de mjölkbaserade.

5.Försäljningen av måltider utan rött kött ökade till 41 procent år 2019. Målet är 50 procent under 2022.

6.MAX plastrensar och ökade andelen förnybart material i engångsförpackningar från 87 procent 2018 till 92 procent 2019.

7.Social hållbarhet: De första utbildningarna i MAX-svenska för nyanlända genomfördes.

8.Några av priserna MAX fått: FN:s Global Climate Action Award, Best Sustainable Restaurant Chain Europe, Miljstrategipriset 2019 och Albert Bonniers pris Årets företagare.

9.Tidningen Fast Company utsåg MAX till ett av världens mest innovativa företag 2019 och klimatpositiv till en av årets ”World Changing Ideas”.

10.Antalet företag som blev klimatpositiva på samma sätt som MAX och som registrerades på clipop.org växer från två år 2018 till åtta år 2019. T ex GodEl, ICEBUG och Kivra.

MAX Burgers är Sveriges äldsta burgarkedja och den enda rikstäckande burgarkedjan som bara använder svenskt nötkött, kyckling och bacon. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Målet är att varannan såld måltid under 2022 ska vara något annat än rött kött. År 2008 blev MAX världens första restaurangkedja att klimatmärka menyn och klimatkompensera alla utsläpp till 100 procent från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan juni 2018 är hela menyn klimatpositiv. MAX bildade 2009 stiftelsen Rättvis Fördelning och varje år avsätts 7-10 procent av vinsten till stiftelsen. Kedjan har 162 restauranger, varav 132 i Sverige och sysselsätter 5 500 medarbetare. MAX omsatte 3,9 miljarder kronor år 2019.