MAX Idrottsstipendium 2022

MAX Burgers Idrottsstipendium tilldelas i år Jesper Lindqvist, friidrottare tävlandes för Boden Friidrott. Stipendiet är nummer 38 i ordningen och premierar unga idrottsutövare från Norrbotten.

MAX grundare Curt Bergfors och dåvarande chefen vid Norrbottens Idrottsförbund Björn Gustafsson träffades 1985 för att diskutera hur ungdomars idrottsutövande i Norrbotten skulle stimuleras. Då föddes idén med ett MAX idrottsstipendium; stipendiet inriktar sig specifikt på lovande idrottsutövare som är fyllda 14 år men inte 18 år.

Stipendiet ska fungera som en sporre som motiverar till att fortsätta satsa på idrotten. Förutom att vara en duktig idrottare värderas stipendiaten även utifrån aspekter som social kompetens och ambitioner avseende utbildning och civil karriär. Stipendiaten ska vara ett föredöme även utanför sin idrott.

Prispengarna på 100 000 kronor kan användas för resor till tävlingar och träning vilket gör det enklare att konkurrera på lika villkor, trots det geografiska avståndet som vissa gånger sätter käppar i hjulen för ungdomar från Norrbotten.

- MAX har en lång historia av att stötta idrottsföreningar och framstående idrottare och vi har delat ut MAX Idrottsstipendium i Norrbotten sedan 1985. Att få möjligheten att lyfta och stötta unga idrottsutövare från just Norrbotten, då jag själv är född och uppvuxen i Luleå och med MAX resa som en gång startade i Gällivare, är extra speciellt för mig, säger Christoffer Bergfors, vice VD MAX Burgers.

I år delades stipendiet ut för 38:e gången och mottagaren heter Jesper Lindqvist, friidrottare med största fokus på grenarna diskus och kula. Motiveringen lyder:

Jesper Lindqvist är friidrottaren från Boden som är en vinnarskalle med båda fötterna på jorden. En ödmjuk och omtyckt kille med en drivkraft att bli bättre och utvecklas inom sin idrott. Med SM-guld i både kula, diskus och slägga, uttagen till Ungdomslandslaget samt framstående prestationer i Världsungdomsspelen i Göteborg spås en lovande framtid. Han är en förebild för ungdomarna i klubben då han medverkat som ungdomsledare i Friidrottsskolan under somrarna. Idag studerar han på Elitidrottsgymnasium i Umeå och målen för framtiden är att kvala in till UEM, JVM samt även OS, VM och EM för seniorer. Vi hoppas att detta stipendium blir en sporre att fortsätta utvecklas och som kan bidra till kommande framgångar.

Vilka kan söka stipendiet?
Den som söker stipendiet ska härstamma från Norrbotten och tävla för en norrbottnisk klubb. Stipendiaten ska ha fyllt 14 år, men får inte ha fyllt 18 år när stipendiet delas ut. MAX Stipendium ansöks via Norrbottens Idrottsförbunds webb.

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 323 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 190 restauranger i fem länder och sysselsätter cirka 7 500 medarbetare. MAX omsatte 4,1 miljarder SEK 2021.