MAX lanserar Frisco Cheese ’n’ Jalapeño och Lyxshake med norrländskt arv

För första gången någonsin gör Frisco Cheese ’n’ Jalapeño entré på MAX meny – en lagom stark nyhet med smak av färsk jalapeño, kryddig Creole-sås och krämiga ostar. Den nya burgaren serveras från den 18 augusti på samtliga restauranger och går att få med svenskt nötkött, Plant Beef, Grilloumi® eller svensk friterad kycklingfilé.

MAX arbete med smakinnovation handlar bland annat om att hålla koll på trender i omvärlden och därför spanar chefskock Jonas Mårtensson ständigt efter nya spännande smakkombinationer som kan förhöja burgarupplevelsen för gästen. För den nya burgaren har han fortsatt utforskat den heta trenden, kollat närmare på jalapeñon och hur man på bästa sätt implementerar det i en burgare.

- Den nya burgaren är väldigt smakrik med den kryddiga Creole-såsen tillsammans med världens godaste paprikafrukt – färsk jalapeño. Den toppas med krämigheten från ostarna och jag tycker att balansen vi landade i är perfekt avvägd och dessutom gifter sig smakerna perfekt med vårt Frisco-bröd säger Jonas Mårtensson, chefskock på MAX.

Frisco Cheese ’n’ Jalapeño är en ostburgare i MAX Frisco-bröd vilket är Sveriges mest sålda hamburgerbröd i butik. Fyllig smältost som Emmentaler och cheddar får sällskap av en kryddig Creole-sås och uppiggande skivor av färsk jalapeño, allt på en bädd av sallad och lök. För gäster som föredrar alternativ till rött kött går det såklart att få burgaren med Plant Beef, Grilloumi® eller Grand Chicken.

Tillbaka på menyn är även Västerbottensost® sticks, frasig och friterad Västerbottensost®, som serveras med en hjortronsylt.

- Jag är väldigt glad att få presentera hjortronsylt, från skogens guld, som tillbehör till Västerbottensost® sticks, det uppstår en perfekt smakkombination mellan sötma och sälta som är oemotståndlig. Ett uppskattat snacks som även fungerar fint att avsluta måltiden med, säger Jonas Mårtensson.

Det norrländska arvet återfinns även i den populära Lyxshaken med smak av hjortron som tillsammans med Banana Split är återkommande och efterfrågade smaker.

Som speciellt tillbehör till den nya burgaren lanseras också favoriten Creole Fries som serveras i en kartong med Crispy Fries i botten och som toppas med Creole-dressing, jalapeño, sweet onion och smält cheddardip.

Frisco Cheese ’n’ Jalapeño, Västerbottensost® sticks och Creole Fries finns på samtliga MAX-restauranger från den 18 augusti.

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 323 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 184 restauranger i fem länder och sysselsätter cirka 7 500 medarbetare. MAX omsatte 4,1 miljarder SEK 2021.