MAX lanserar svensk Grilloumi®-burgare i matbutik tillsammans med Fontana

Äntligen lanseras publikfavoriten Grilloumi® från MAX och Fontana i dagligvaruhandeln över hela landet. Grilloumins® intåg i matbutiker gör det lättare för fler att välja gröna alternativ till sina burgare.

I mars 2022 lanserades Grilloumi®-burgaren på samtliga MAX-restauranger i Sverige, Norge och Danmark. I samband med lanseringen bytte man ut halloumin mot norrländsk Grilloumi® från Fontana – med 50 procent lägre klimatpåverkan än halloumin. Nu passar MAX och Fontana på att byta ut halloumiburgaren i dagligvaruhandeln till svensk Grilloumi®-burgare i över hela landet.

- Jag tycker det är extra roligt när vi tar våra produkter ut i butik och låter gästerna få möjlighet att utforska nya smaker och kombinationer på egen hand. Genom att lansera Grilloumin® i butik kan fler välja gröna alternativ till rött kött och samtidigt göra burgare som både smakar och gör gott – hemma i sitt eget kök, säger Jonas Mårtensson, chefskock på MAX Burgers.

Grilloumin® är ett resultat mellan ett samarbete mellan MAX och Fontana där man jobbat nära tillsammans för att hitta en kvalitet som motsvarar de högt ställda förväntningarna hos både produktteamen och konsumenterna. Resultatet är en grillost med avvägd sälta som är mindre syrlig än traditionell halloumi.

- Vi är så stolta och glada över att MAX valt att arbeta med vår egen grillost Fontana Svensk Grilloumi®, både i restaurangerna och som en egen ostburgare i butik, säger Loizos Papadopoulos, vd på Fontana Food.

Grilloumi®-burgaren finns att köpa på Citygross, ICA, Willys och Hemköp i Sverige från och med den 30 maj. Burgaren kommer i 4-packom 4 x 60g och rekommenderat pris är 44.90 SEK.

Erik Filén, presskontakt MAX Burgers

Erik.Filen@max.se

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 323 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 183 restauranger i fem länder och sysselsätter cirka 7 500 medarbetare. MAX omsatte 4,1 miljarder SEK 2021.