MAX utökar sitt erbjudande i livsmedelsbutikerna – Supreme Green flyttar in i frysdisken

Efter succén med MAX gröna meny på restauranger, Supreme Green, utökar nu MAX sitt gröna utbud i livsmedelsbutikerna. Tre nya produkter kommer finnas tillgängliga i frysdisken hos matbutiker – Real Green Burger, Crispy Supreme och Crispy Green Nuggets. Lanseringen i butik gör det enklare att välja smakrikt och grönt för ännu fler.

I maj 2023 utökade MAX sitt gröna utbud med tillskottet Supreme Green på sina restauranger. Menyn består av växtbaserade och lakto-ovo vegetariska måltider, däribland flera nya burgare samt nuggets. Som en naturlig förlängning lanseras nu Supreme Green även i dagligvaruhandeln. Från och med mitten av oktober blir det möjligt att köpa Real Green Burger, Crispy Supreme och Crispy Green Nuggets i butik. Sedan tidigare är Friscobröd, Delifresh Plant Beef, Chicken Nuggets, Crispy Kycklingburgare, Delifresh Kycklingburgare, Grilloumi®-burgare och flera av MAX dressingar storsäljare i livsmedelsbutikerna.

Crispy Supreme och Crispy Green Nuggets är baserade på svenska gula ärtor, medan Real Green Burger är gjord på förgroddade hela mungbönor. Real Green Burger är dessutom ekologisk och helt utan tillsatser. MAX strävar genom sin produktutveckling efter att underlätta för sina gäster och konsumenter att göra gröna val, utan att kompromissa med smaken.

- Det känns självklart att vår gröna meny även ska finnas tillgänglig att köpa i butik. Med de nya produkterna i frysdisken kan fler utforska våra gröna burgare och göra smartare val. Det ska vara enkelt och gott att tillaga en burgare med lågt klimatavtryck, därför tror vi att vi genom den här lanseringen skapar nya möjligheter till goda och gröna middagar, säger Jonas Mårtensson, chefskock på MAX Burgers.

I partnerskap med Lantmännen Cerealia, genom varumärket GoGreen, har MAX med chefskock Jonas Mårtensson i spetsen tagit fram burgaren Crispy Supreme och Crispy Green Nuggets. Real Green Burger produceras av företaget Oh Mungood i samarbete med MAX.

Crispy Supreme och Crispy Green Nuggets finns att köpa på ICA, Willys, Coop, Hemköp, Mathem och Citygross från och med vecka 40. En förpackning Crispy Supreme innehåller fyra burgare och väger 360 gram. En förpackning Crispy Green Nuggets innehåller ca 19 nuggets och väger 360 gram.

Real Green Burger finns att köpa på utvalda ICA, Willys, Coop, Hemköp, Mathem och Citygross över hela landet. En förpackning Real Green Burger innehåller fyra burgare och väger 360 gram.

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 377 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 194 restauranger i fem länder och sysselsätter cirka 7 500 medarbetare. MAX omsatte 4,1 miljarder SEK 2021.