MAX växer med Vetlanda – öppnar ny restaurang vid Nydala-rondellen

MAX tillväxtresa fortsätter och restaurang nummer 137 i Sverige slår upp portarna i Vetlanda. MAX nya restaurang öppnar i lokalerna där Burger King valt att lägga ner sin verksamhet och istället för att bygga nytt har man helrenoverat byggnaden om för att passa MAX– vilket bland annat har miljömässiga fördelar.

Historiskt sett har Vetlanda med omnejd varit en vit fläck på MAX-kartan i Småland men nu ska den nya restaurangen täcka upp så att fler smålänningar kan få MAX goda burgare. Det är inte första gången MAX tar över Burger Kings nedlagda restauranger, det gjordes även när den norrländska burgarkedjan öppnade i Strömstad och som alternativ till att upprätta ett helt nytt hus – väljer man att återanvända och renovera byggnaden för att passa MAX.

- Vi har hittat ett bra läge där vi haft möjlighet att återanvända en färdig byggnad och det är inte alltid ett sådant tillfälle dyker upp, men när det väl händer är det generellt bättre sett till miljöpåverkan. Vi har storsatsat för att få till den välkända MAX-atmosfären med vårt inredningskoncept och på den nya restaurangen finns bland annat mobila expresskassor som kan flyttas ut för gäster som vill beställa sin mat utan att gå in på restaurangen, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX.

Kalmar-födda Josephine Tartagni är nytillträdd restaurangchef på MAX i Vetlanda och har jobbat inom burgarkedjan i fyra år. Hon ser fram emot att växa med staden och bygga att starkt och serviceinriktat team med de, runt 40, nyanställda medarbetarna från lokalområdet.

- Jag drivs att erbjuda den bästa servicen och bygga starka lag, därför är MAX som företag ett klockrent alternativ för mig. Jag har fått möjlighet att växa inom organisationen och det ska bli kul att få fortsätta den resan tillsammans med mina nya kollegor säger Josephine.

Restaurangen som invigs den 19 maj klockan 10:00 ligger på Nydalavägen 1 och har plats för 130 sittande gäster inom- och utomhus. MAX Vetlanda har öppet mellan 10:00 – 01:00 söndag till torsdag och 10:00 – 04:00 fredag och lördag. Öppningsceremonin leds av Richard och Christoffer Bergfors, koncernchef och vice koncernchef. På plats för att klippa bandet tillsammans med bröderna Bergfors finns också restaurangchef Josephine Tartagni och Dan Ljungström Kommunalråd i Vetlanda.

Erik Filén, presskontakt MAX Burgers

Erik.Filen@max.se

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 301 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 168 restauranger, varav 137 i Sverige och sysselsätter 5 500 medarbetare. MAX omsatte 3,9 miljarder kronor år 2019, varav 3,5 miljarder i Sverige.