Nu lanseras den största familjenyheten i MAX historia – i en mini-förpackning

Den 30 juni lanseras MAX Burgers nya koncept för barnfamiljer, där design och koncept är helt nytt. Förutom ny förpackningsdesign för minimålen så introduceras även fem nya karaktärer: vardagshjältarna Buddy, Doc, Arty, Dash och Oops – Mini Maxers. Det är även namnet på konceptet – Mini Maxers, som lanseras på alla MAX restauranger.

Varje Mini Maxer har sina egna unika egenskaper med utgångspunkt i MAX värderingar och kommer följa med på barnens matresa genom hela besöket med roliga och engagerande aktiveringar på restaurangerna. Till exempel kommer gästerna bli vägledda av Doc vid sorteringsstationerna och av Oops till toaletterna. Andra nyheter i restaurangen i samband med lanseringen är brickunderlägg och bordstickers på barnens nivå som kan engagera till lek. Brickunderläggen kommer till exempel fokusera på en Mini Maxer i taget där bilder och text berättar hur varje ny maskot är, vad den gillar och hur just den Mini Maxern är en hjälte syftat till dess egenskaper. Mini Maxers är i grunden alla godhjärtade och vill inspirera och uppmuntra barn, och även vuxna, till att vara den bästa möjliga versionen av sig själva.

Mini Maxers har alla olika egenskaper som barnen kan identifiera sig med:

Buddy – Vill alltid göra gott, har goda intentioner som sätter vänskap främst. En riktigt bra kompis helt enkelt

Doc – Vetgirig och kunskapstörstande, envis och dedikerad som värnar om vår planet

Arty – Kreativ, nyfiken och påhittig med stor fantasi som alltid vågar testa på nya saker

Dash – Energisk, sprallig och entusiastisk utan tålamod som alltid är redo att anta en tävling eller uppgift

Oops – Optimistisk, charmerande, frågvis, rolig och lite klumpig, empatisk med stort hjärta som alltid vill göra gott

Vardagshjältarna Mini Maxers med dess egenskaper har legat till grund för inspiration och utformning av hela familjekonceptet. Konceptet kommer fortsatt att utvecklas och kompletteras med pysselböcker, sagoböcker samt andra aktiveringar och events.

- Jag är väldigt stolt över att initiera ett nytt familjekoncept på MAX, det här är ett första steg i satsningen och vi ser fram emot vår fortsatta vidareutveckling av familjesegmentet. Vi har sett en stor efterfrågan på en anpassad gästupplevelse för de yngsta som också ger en förbättrad upplevelse till hela familjen. Vi är väldigt glada att nu äntligen få introducera våra gäster till Mini Maxers, säger Maria Ziv, Chief Marketing Officer på MAX Burgers.

Processen har drivits av Johanna Smeds, Head of Brand Design på MAX som haft ansvar för koncept- och designutveckling, i nära samarbete med externa designstrateger och team samt MAX interna Creative Studio. Konceptet har växt fram i samband med den översyn och designutveckling av MAX hela förpackningsportfölj som pågår och som nu löpande rullas ut.

- Kvalitet och design är oerhört viktigt för oss på MAX. Vi vill erbjuda våra gäster smakfulla och funktionella förpackningar som lierar med vårt hållbarhetsarbete. Med det nya familjekonceptet med Mini Maxers har vi nu också fört in en lekfullhet som vi hoppas alla våra gäster, ung som gammal, ska uppskatta. Jag känner mig förväntansfull och glad över att introducera det nya konceptet för våra gäster, säger Johanna Smeds, Head of Brand Design på MAX Burgers.

Minimålen som erbjuds på MAX meny är klassiska barnfavoriter som Hamburgare, Cheeseburgare och Chicken nuggets men även växtbaserade minimål som Veggieburger och helt nya Crispy Green nuggets som är gjorda på svenska gula ärtor, allt för att kunna erbjuda ett brett utbud för familjer med varierande önskemål.

Premiär för att träffa Doc blir på invigningen av MAX nya restaurang i Lillänge, Östersund, som öppnar den 12 juli.

Helena Stenqvist, presskontakt MAX Burgers

Helena.Stenqvist@max.se

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 377 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 194 restauranger i fem länder och sysselsätter cirka 7 500 medarbetare. MAX omsatte 4,1 miljarder SEK 2021.