Max bantar bort 152 ton fett

Report this content

Under 2010 reducerade Max Hamburgerrestauranger 152 ton fett. Det redovisas i företagets fettbokslut som nu presenteras. Max försäljning av nyckelhålsmärkt mat och GI-produkter har ökat med 21 procent under 2010.

– Vi arbetar ständigt med att ta fram ny hälsosammare mat på vår meny och vi märker tydligt att det är något som våra kunder efterfrågar, säger Richard Bergfors, vd på Max Hamburgerrestauranger.

Max var först i branschen med fettsnåla produkter som nyckelhålsmärkt hamburgare, GI-burgare och en hamburgare helt utan bröd enligt den berömda Atkinsondieten. Utöver detta erbjuder Max branschens bredaste sortiment av nyttiga tillbehör som till exempel minimorötter, sallad och bönsallad. Gästerna kan också välja ett nyttigare bröd på sin hamburgare, såsom mörkt fiberrikt bröd eller GI-bröd.

Sedan 2003 har Max redovisat sitt hälsoarbete i ett årligt utkommande fettbokslut. Sedan Max började det arbetet har 1 193 ton fett bantats bort.

Ladda ner: Max Fettbokslut för 2010

För mer information kontakta:                                                    För pressbilder kontakta:
Richard Bergfors                                                                             Anders Forssten
vd Max Hamburgerrestauranger AB
anders.forssten@max.se
Tfn
: 070-899 29 83                                                                         Tfn: 070-510 47 31
www.max.se

Om Max:
Max är Sveriges första hamburgerkedja och grundades 1968. Den familjeägda kedjan är marknadsledande och föregångare med fettsnåla produkter, bland annat var man först i branschen med nyckelhålsmärkta måltider och GI-burgare. I framgångsreceptet ingår också valfrihet och mat tillagad på beställning. Både nötkött och kyckling är svenskt. Företaget är dessutom världens första restaurangkedja som koldioxidmärker sina måltider samt klimatkompenserar hela verksamheten till 100 procent genom trädplantering i Afrika. Målet är en verksamhet helt fritt från fossila bränslen. 2010 omsatte Max 1 250  mkr med sina 79 restauranger. Under 2011 väntas 9 nya restauranger etableras.

Taggar: