Max första hamburgerrestaurangen på Lidingö

Hamburgerkedjan Max vann Lidingö stads markanvisningstävling riktad till de etablerade hamburgerkedjorna. Nu blir Max Lidingös första riktiga hamburgerrestaurang, belägen vid den gamla motorgården vid Södra Kungsvägen.

Lidingö stad bjöd in de tre största hamburgerkedjorna till en riktad markanvisningstävling för kvarteret Motorgården, tomten som är granne med livsmedelsaffären Willys vid Södra Kungsvägen. En rad bedömningskriterier ställdes upp, bland annat höga krav på byggnadens utformning och att skapa en attraktiv mötesplats med god tillgänglighet. Lidingö stad uppger även att Max miljösatsning har varit vägledande för valet.

- Att Lidingö stad väljer oss framför våra konkurrenter ser vi som en stor seger. Att de nämner våra miljöambitioner som en anledning är ett bevis på att vårt ihärdiga arbete för hållbarhet värderas högt, säger Richard Bergfors, vd på Max.

Max restaurang på Lidingö beräknas vara klar under 2013 och kommer skapa ca 40-50 arbetstillfällen. Staden har genomfört en markundersökning på tomten där det tidigare har legat bland annat en bensinstation. Proverna har inte visat på att någon sanering krävs för markanvändning. Restaurangen får samma infart som Willys och kommer ha en drive-in.

- Vi ser fram emot att skapa fler arbetstillfällen främst för unga och att snart kunna erbjuda även Lidingöborna Sveriges bästa hamburgare, säger Richard Bergfors.

För mer information kontakta:                                                         Presskontakt:

Richard Bergfors                                                                                    Kiki Karlsson, pr-koordinator
vd Max Hamburgerrestauranger AB                                                    kiki.karlsson@max.se
Tfn: 070-899 29 83                                                                                Tfn: 070-101 65 93

Om Max
Max är Sveriges första hamburgerkedja och grundades 1968. Den familjeägda kedjan är marknadsledande och föregångare med fettsnåla produkter, bland annat var man först i branschen med nyckelhålsmärkta måltider och GI-burgare. I framgångsreceptet ingår också valfrihet och mat tillagad på beställning. Max serverar endast svenskt nötkött, kyckling och bacon. Företaget är dessutom världens första restaurangkedja som koldioxidmärker sina måltider samt klimatkompenserar hela verksamheten till 100 procent genom trädplantering i Afrika. Målet är en verksamhet helt fri från fossila bränslen. Idag har Max 90 restauranger i Sverige och Norge, och väntas öppna ytterligare nio under 2012. Max omsatte 1,4 miljarder 2011. www.max.se

Taggar: