Richard Bergfors nominerad till Årets vd

Max vd Richard Bergfors är bland de sex slutkandidater i kategorin Stora Företag som valts ut av en namnkunnig jury i tävlingen Årets vd, ett samarbete mellan ledarskapssajten Motivation.se och Executive People. Pristagaren ska bland annat ta ett aktivt ansvar för hur företaget påverkar samhället, ekonomiskt, miljömässigt och socialt samt ha förmåga att leda människor och genom sitt ledarskap fått människor att växa.

– Det är hedrande att bli nominerad tillsammans med en så stark grupp av framgångsrika ledare. Max är ett företag som byggs underifrån. Många i vår ledning har jobbat sig upp inom Max från restaurang   till koncernledning. Det är inte en slump. För mig är det viktigt att behålla och utveckla talanger som kan göra karriär inom företaget som chef och partner, säger Richard Bergfors, vd på Max.

Max arbetar sedan 2008 med visionen att bli ett koldioxidneutralt företag. För en hamburgerkedja är det en utmaning, eftersom den största klimatpåverkan kommer från produktionen av nötkött. Åtgärderna görs på flera plan och handlar om att ge konsumenterna information om klimatpåverkan, att kompensera för de egna utsläppen och att ständigt leta efter förbättringsområden.

– För mig handlar CSR lika mycket om socialt engagemang som om miljö. Vi har ett omfattande samarbete med Samhall för att skapa ordinarie jobb för människor med funktionsnedsättning vilket har lett till många övergångar. Och de träd vi planterar för att klimatkompensera bidrar till företagande och sysselsättning i afrikanska samhällen, säger Richard Bergfors, vd på Max.

Totalt 74 nomineringar hade kvalificerat sig till den första gallringen och juryn för Årets vd har nu gjort sitt val och sammanlagt 18 kandidater i tre olika klasser går vidare till finalen i Stockholm den 25 oktober. Richard Bergfors är nominerad i kategorin Stora Företag (över 1000 anställda) tillsammans med Bengt-Åke Fagerman (Skandia), Eva Hamilton (SVT), Kenneth Litland (Bauhaus), Susanne Sidén (Frösunda) och Anders Strålman (Axfood).

Mer information kring tävlingen hittar du på http://www.aretsvd.se/alla-behover-goda-foredomen

För pressbilder se Max bildbank http://max.se/bildbank.aspx

För mer information kontakta:                Presskontakt:
Richard Bergfors, VD                                 Cecilia Lago Albright

Tfn: 0920-890 00                                       0707- 43 13 45
                                                                   cecilia.lago-albright@max.se

Om Max
Max är Sveriges första hamburgerkedja och grundades 1968. Den familjeägda kedjan är marknadsledande och föregångare med fettsnåla produkter, bland annat var man först i branschen med nyckelhålsmärkta måltider och GI-burgare. I framgångsreceptet ingår också valfrihet och mat tillagad på beställning. Max serverar endast svenskt nötkött, kyckling och bacon. Företaget är dessutom världens första restaurangkedja som koldioxidmärker sina måltider samt klimatkompenserar hela verksamheten till 100 procent genom trädplantering i Afrika. Målet är en verksamhet helt fri från fossila bränslen. Idag har Max 91 restauranger i Sverige och Norge, och väntas öppna ytterligare åtta under 2012. Max Sverige omsatte 1,47 miljarder 2011. www.max.se

Taggar: