Marknadspuls: Lättare toner skapar möjligheter

Under januari har tongångarna från de större centralbankerna varit lättare. En mjuklandning efter krafttagen mot den höga inflationen ligger nu i korten. Vi tar en mer positiv vy mot aktier då vi ser en bättre aktiemarknad framför oss.

En mjuklandning med allt lättare penningpolitik skapar en positivare miljö för aktier. Vägen framåt och uppåt kan vara krokig. Det finns risker i det positiva scenariot.

De större bolagen har påverkats i mindre utsträckning av de högre räntorna då de har stabilare vinstutveckling samtidigt som de mindre bolagen haft en betydligt hårdare miljö med sämre utveckling till följd av deras ofta svagare vinster och mer utsatta läge. I takt med att vi rör oss mot en miljö med lättare penningpolitik kommer det att gynna de mindre bolagen i större utsträckning än de större bolagen.

Vi rekommenderar aktiva aktieval. De senaste årens utveckling har medfört att det finns betydande bolagsspecifika risker som kan påverka värdeutvecklingen. De höga räntorna har medfört att riskerna är stora i bolag där det kan finnas behov nytt externt kapital eller kräva större aktivitet på kreditmarknaderna. Vi ser även att vissa bolag har gynnats rejält under senare tid vilket även det medför risker för omvärderingar.

Givet den häftiga rekylen på världens aktiemarknader under november och december kan volatiliten tillta under perioder. Vi är i slutet av rapportperioden för det fjärde kvartalet 2023 samtidigt som flera av de stora centralbankerna har haft möten under månaden. Nu går vi in i en tystare period vilket gör att enskilda datapunkter kan få stor betydelse för utvecklingen.  Det är också relativt hög geopolitisk oro. Vid en tilltagande oro kan det komma att påverka inflationen.

Dollarn högt värderad. En försvagning ligger i korten men den kan dröja givet de höga räntorna och fortsatt relativt stark tillväxt och arbetsmarknad.

Läs hela rapporten här: https://www.linkedin.com/posts/max-matthiessen_marknadspuls-februari-activity-7161630864467083264-mydq?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Vid frågor kontakta:

Hanna Ericsson, presschef, 073 463 66 31