Marknadsrapport inför 2024

Ett nytt år stundar och just nu bubblar optimismen i marknaden. Räntesänkningarna står för dörren, likväl som att inflationen alltmer hamnar i backspegeln. Marknaderna springer före som brukligt är, medan vi förhåller oss sunt skeptiska. Men möjligheter finns alltid, säger Jon Arnell, investeringschef på Max Matthiessen.

När 2023 lider mot sitt slut kan vi notera en oväntat stark utveckling på många av världens börser, men också en tydlig återkomst för räntebärande placeringar. 2023 har präglats av inflationen, centralbankerna och den konjunkturella utvecklingen som följd av de två förstnämnda.

• En inflationsutveckling som efter mycket smärta nu taktar neråt i en näst intill lika snabb takt som uppgången vi lämnat bakom oss.
  • Centralbanker som efter rekordsnabba räntehöjningar har pausat och som, enligt marknaden, står inför kommande räntesänkningar.
  • Och en ekonomi som uppvisar märkbar svaghet i Sverige, Europa och Kina, medan USA alltjämt delvis håller emot.

Aktiemarknaderna har under delar av året uppvisat hög volatilitet, även om den återigen är ordentligt nedtryckt. Ett smalt ledarskap har varit signifikant på båda sidor av Atlanten, det vill säga få bolag som bidragit till uppgångarna, men en delvis breddning har skett i takt med den nyvunna styrkan. Och vinsterna har varit på den positiva sidan, även om utsikterna har blivit allt blekare i takt med årets gång.

Räntor upp och aktier ned har präglat utvecklingen, och nu räntor ned kraftigt med en rekordnovember som följd och en stark avslutning på året. 2022 medförde tapp i båda tillgångsslagen, medan 2023 har inneburit en återkomst för den klassiska blandportföljen.

Förväntningarna inför 2024 är en ekonomisk mjuklandning i USA, en inflation som faller tillbaka till målet och en vinstcykel som har bottnat och tar ny fart uppåt.

Räntesänkningar står högst upp på agendan och driver marknaderna uppåt just nu, men historiken säger att sänkningar följer på ekonomisk svaghet eller enskilt negativa händelser. Något som marknaderna nu helt bortser ifrån. Och kanske är det annorlunda den här gången, med en pandemi och global nedstängning och en återöppning av världen som satt tidigare mönster ur spel.

Men, även om historien inte upprepar sig tenderar den att rimma. Varför det antagligen inte är annorlunda den här gången. Räntehöjningar kommer med en laggande effekt, centralbanker har haft svårt att orkestrera en mjuklandning historiskt och inflationen faller av en anledning.

Vi vill alltid vara hoppfulla inför ett nytt år, men riskerna är överhängande att den rådande optimismen möter bakslag varför vi alltjämt förblir sunt skeptiska. Men med det sagt betyder det inte att ett nytt år inte kommer med nya möjligheter om man som investerare orkar lyfta blicken och kan tåla en del volatilitet i hopp om vändning längre fram.

Vid frågor kontakta,

Hanna Ericsson, Presschef Max Matthiessen 073-463 66 31

Hela rapporten är bifogad.

Max Matthiessen är en av Sveriges ledande oberoende rådgivare inom personrelaterade försäkringar och pensionssparande.