Max Matthiessen blir del av Carnegie

Max Matthiessen har träffat ett avtal med Carnegie som innebär att Carnegie förvärvar samtliga aktier i Max Matthiessen. Max Matthiessen behåller sitt varumärke och blir ett fristående affärsområde inom Carnegie. Genom affären stärker Max Matthiessen ytterligare sin position som Sveriges ledande oberoende aktör inom finansiell rådgivning och pensionslösningar.

D. Carnegie & Co AB (publ) är en oberoende nordisk investmentbank noterad på Stockholmsbörsen. Styrelsen i Carnegie har idag kallat aktieägarna till en extra bolagsstämma den 13 februari i syfte att förvärva 100 procent av aktierna i Max Matthiessen Holding AB. Affären görs genom en apportemission av upp till 6 071 427 Carnegie-aktier till ett marknadsvärde om ca 856 miljoner kronor, beräknat på aktiekursen den 10 januari.

- Behovet av spar- och pensionsrådgivning kommer att öka kraftigt under de kommande åren och den snabbaste tillväxten kommer att ske för oberoende aktörer med kvalificerad rådgivning. På den marknaden ska Max Matthiessen och Carnegie vara ledande. Vi är övertygade om att personlig rådgivning i kombination med marknadens bästa finansiella produkter är ett vinnande koncept för framtiden, säger Christoffer Folkebo som är VD på Max Matthiessen.

Max Matthiessen är Sveriges ledande oberoende finansiella rådgivare inom pensioner och trygghetssparande med cirka 148 000 kunder som arbetar på 12 000 kundföretag. Max Matthiessen förmedlar årliga pensionspremier uppgående till cirka 11 miljarder kronor och administrerar ett kapital om cirka 86 miljarder kronor.

- Genom att kombinera Carnegies kompetens inom kapitalförvaltning, finansiell rådgivning och private banking med Max Matthiessens ledande rådgivningstjänster inom pensionsområdet kommer vi tillsammans att skapa ett kunderbjudande som överträffar allt som finns i marknaden i dag, säger Stig Vilhelmson som är VD på Carnegie.

Carnegies övergripande inriktning är att skapa långsiktig lönsamhet genom att vara kundernas förstahandsval. Strategin är att verka inom de områden där Carnegie är eller har möjlighet att nå en ledande position. Carnegie når tillsammans med Max Matthiessen snabbt en ledande marknadsposition på den växande sparmarknaden.

Sedan 2004 har Carnegie och Max Matthiessen ett exklusivt och nära samarbete inom private banking och kapitalförvaltning som bland annat innebär att Carnegie idag förvaltar cirka 10 miljarder kronor åt Max Matthiessens kunder.

För ytterligare information kontakta:
Christoffer Folkebo, VD Max Matthiessen, telefon: 0733-757207
Stig Vilhelmson, VD Carnegie, telefon: 08-676 86 01

Presskonferens för media:

Carnegies VD Stig Vilhelmson och Max Matthiessens VD, Christoffer Folkebo kommer idag att presentera affären klockan 12.00 på Carnegies kontor på Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm.