Sveriges största pensionsupphandling i hamn

Max Matthiessen har upphandlat pensions- och försäkringslösningar för 27 koncerner med över 16 000 anställda och en premievolym på 1 miljard kronor per år. Upphandlingen, som kan betecknas som Sveriges största i sitt slag, har gett sänkta prisnivåer, flytträtt både för traditionell försäkring och fondförsäkring samt en banbrytande ersättningsmodell inom försäkringsbranschen.

Max Matthiessens upphandling av pensions- och försäkringslösningar för 27 koncerner med över 16.000 anställda är avslutad. Försäkringsgivare blev AMF Pension, Danica Fondförsäkring, Länsförsäkringar, SEB Trygg Liv, Skandia och SPP Liv. Den totala premievolymen är 1 miljard kronor per år. - Vi är mycket nöjda med resultatet av upphandlingen. De anställda på berörda kundföretag kommer att erbjudas mycket konkurrenskraftiga villkor för sina pensioner och försäkringar i kombination med personlig rådgivning. Vi har uppnått sänkta prisnivåer, flytträtt både för traditionell försäkring och fondförsäkring, förenklad administration samt infört en banbrytande ersättningsmodell inom försäkringsbranschen, säger Glenn Nilsson, marknadsdirektör på Max Matthiessen och ansvarig för upphandlingen. Tyngdpunkten i förhandlingarna med försäkringsgivarna har legat på avgifter, flytträtt, utformning av produktvillkor och ersättningsmodell. Liksom i tidigare upphandling har elektronisk informationsöverföring mellan kundföretagen, Max Matthiessen och försäkringsgivarna varit en viktig beståndsdel. En ny, branschunik ersättningsmodell har införts, där up-front-ersättningen är borttagen och har ersatts av en löpande beståndsvårdsersättning som är fast över tiden. Ersättningen ska täcka både kundföretagens och Max Matthiessens administration, rådgivning vid personliga möten och/eller per telefon, tillgång till Max Matthiessens webbaserade försäkringstjänster samt årliga försäkringsbesked. De upphandlade avtalen träder i kraft den 1 juni 2005. Upphandlingen, benämnd Upphandling I Grupp II (UIG II), har gjorts på uppdrag av, och i nära samarbete med de ingående koncernerna. En motsvarande upphandling, UIG I, genomfördes år 2000-2001. För ytterligare information kontakta: Glenn Nilsson Marknadsdirektör, Max Matthiessen Liv & Finansmäklare AB Telefon: 0733-75 75 17, e-post glenn.nilsson@maxm.se