Valberedningens förslag till årsstämman i MaxFASTIGHETER i Sverige AB (publ)

Aktieägarna i MaxFASTIGHETER i Sverige AB (publ) har kallats till årsstämma tisdagen den 16 juni 2020, klockan 13:00 på bolagets huvudkontor, Eskilstunavägen 34, Torshälla.

Se kallelse på bolagets hemsida www.maxfastigheter.se.

Valberedningens förslag till beslut

Punkt 2, 9, 10, 11, 12, 13 i förslag till dagordning – Val av stämmoordförande, beslut om antal styrelseledamöter och i anslutning härtill valberedningens redogörelse för sitt arbete, fastställande av styrelse- och revisorsarvoden, val av styrelse och styrelseordförande, val av revisor samt beslut om principer för utseende av valberedning.

Till valberedning har, i enlighet med principerna beslutade på MaxFASTIGHETER i Sverige AB:s årsstämma 2019, utsetts;

• Andreas Hofmann utsedd av Investment AB Öresund,
  • Sven Engwall utsedd av TTC Invest AB,
  • Berndt Ivarsson utsedd av Berndt Ivarsson med bolag,
  • Christer Sundin, ordförande i styrelsen för MaxFastigheter i Sverige AB.

Christer Sundin har varit kontaktperson för valberedningen. De tre ägarrepresentanterna representerade tillsammans 30,9 procent av rösterna i MaxFASTIGHETER i Sverige AB per den 31 december 2019.

Christer Sundin, Leif Hässel och Robert Engwall har avböjt omval till styrelsen.

Valberedningen föreslår MaxFASTIGHETER I Sverige AB:s årsstämma 2020 att besluta:

• att till ordförande på stämman välja Christer Sundin,
  • att antalet ordinarie styrelseledamöter reduceras från sex till fem, utan suppleanter,
  • att omvälja ordinarie styrelseledamöterna Sven Engwall, Carl Petre och Anna Engebretsen,
  • att välja ordinarie styrelseledamoten Eva Eriksson,
  • att till styrelsens ordförande välja Nils Sköld,
  • att till revisor omvälja registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB med den auktoriserade revisorn Gert-Ove Levinsson som huvudansvarig revisor,
  • att styrelsearvode utgår med totalt 800 000 kronor, att fördelas med 200 000 kronor till styrelsens ordförande och 150 000 kronor per i bolaget ej anställd ledamot,
  • att utskottsarvoden uppgår till
  • 45 000 kronor för revisionsutskottets ordförande och 30 000 kronor för respektive ledamot,
  • 45 000 kronor för finans- och investeringsutskottets ordförande och 30 000 kronor för respektive ledamot,
  • att revisionsarvode utgår enligt godkänd räkning, samt
  • att utseende av valberedning inför 2021 års stämma ska utses senast sex månader före årsstämman 2021 där representanter för de tre största aktieägarna i första hand erbjuds plats samt styrelsens ordförande.

Eskilstuna, juni 2020

För mer information vänligen kontakta:

Håkan Karlsson, vd, tel 070-618 24 61

Magnus Fält, vice vd och fastighetschef tel 070-618 24 60

Gunilla Arbell Östvik, CFO, 070-618 24 19

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som MaxFASTIGHETER i Sverige AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014, informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 juni 2020 kl. 11.15 CET.

MaxFASTIGHETER är ett kassaflödesdrivet fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter med hög direktavkastning. Fastighetsbeståndet är fokuserat till starka lokala lägen, framför allt i Mellansverige. Den 31 mars 2020 uppgick fastighetsvärdet till 2,4 miljarder kronor. MaxFASTIGHETERs aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet MAXF.