Analysguiden: Mer uthyrt i Karlstadprojekt

Report this content

MaxFastigheter är en av de lägst värderade fastighetsaktierna med cirka 30 procent substansrabatt. Men utväxlingseffekten på bolagets expansion har minskat. Vårt råd blir Öka (Köp) med riktkurs 30 kronor (32).

MaxFastigheter är ett relativt nybildat fastighetsbolag som har inriktat sig på högavkastande fastigheter primärt inom externhandel, men även kontor, samhälls- och logistik-användning. 74 procent ligger i regionstäder med tyngdpunkt i Eskilstuna, Västerås, Karlstad och Norrköping. Leos Lekland, Granngården, DollarStore, Burger King och Willys är de fem viktigaste hyresgästerna med långa hyresavtal. Bolaget fokuserar på lokal närvaro för att kunna ge hyresgästerna bästa service.

E-handeln växer men det sker främst inom segment som skor, kläder och böcker.

Bolaget växer nu via projekt där på kort sikt ett, och på längre sikt fem kontors-hus ska och kan byggas i Karlstad.  Värdeökningen i färdigt skick kan bli cirka 160 miljoner kronor för samtliga fem hus om cirka fem år. Med en ökad uthyrning av hus 2 i Karlstad från 75 till 90 procent, går bolaget nu vidare med ytterligare 3 800 kvm i en andra etapp. Därtill kommer ett handelsprojekt i Gävle för cirka 75 miljoner kronor, med en vinstpotential på cirka tio miljoner kronor.

MaxFastigheter finansierar sig via banklån till cirka 50 procent. Därutöver emitterade bolaget ett obligationslån på 200 miljoner kronor till 6,5 procent emitterat i september 2017. Snitträntan på bolagets låneportfölj har ökat till 3,5 procent vid ingången av 2018.

Fastighetsbeståndet genererar ett stabilt kassaflöde. Aktien handlas till p/e tio gånger bolagets resultat före värdeförändringar. Skillnaden mellan fastighetsportföljens direkt­avkastning och bolagets låneränta har minskat till 3,2 procent (3,9).

Bolaget kan öka vinsten per aktie med 11 procent till mitten av 2019 genom sin planerade expansion. Eftersom utväxlingen blir lägre än vår tidigare bedömning sänker vi till Öka (Köp) med riktkurs på 30 kronor (32). Bolaget är dock på rätt spår, liksom tidigare.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här