Storsäljande förkylningspreparat för hela familjen lanseras i Sverige

Report this content

Pressmeddelande, 10 mars 2010 Det traditionellt växtbaserade läkemedlet Kaloba® är Tysklands mest efterfrågade förkylningspreparat eftersom det är ett naturligt alternativ som lindrar förkylningens alla symptom när den väl har brutit ut. Kaloba® bekämpar övre luftvägsinfektioner, förkortar sjukdomsförloppet och bäst av allt – hela familjen kan använda det.

Den senaste tidens intensiva debatt om utvecklingen av multiresistenta bakterier som en konsekvens av för hög antibiotikakonsumtion, gör det traditionellt växtbaserade läkemedlet Kaloba® till ett bra komplement i förkylningstider. Läkemedlet innehåller extrakt av mörk pelargon (Pelargonium sidoides), en växt som besitter antibiotikaliknande egenskaper, men utan problematiken kring resistens mot antibiotika. - Många läkemedel är antingen för starka för barn eller för svaga för vuxna. Nu lanserar vi en naturlig produkt som hela familjen kan använda och som hjälper när du väl har blivit förkyld, säger Maria Svensson, marknadschef på MaxMedica. Många produkter på marknaden används ofta i förebyggande syfte och stärker immunförsvaret, till skillnad från Kaloba® som kan tas när det är för sent för immunstimulerande och förkylningen har brutit ut. Kaloba® lindrar förkylningssymptomen och förkortar sjukdomsförloppet, så att man fortare kan komma tillbaka till skola och arbete. Läkemedlet verkar antiviralt och antibakteriellt, vilket innebär att det angriper de virus som orsakar förkylning och luftrörskatarr samt de bakterier som kan orsaka bihåleinflammation. Kliniska studier påvisar stor effekt Kalobans verksamma extrakt av mörk pelargon har genomgått avancerade kliniska studier på mer än 7 500 patienter, varav 2 500 barn med en ålder över 1 år, runt om i världen. Studierna har visat att extraktet ger säker och effektiv behandling av övre luftrörsinfektioner - förkylning med eller utan feber -, luftrörskatarr och bakteriell bihåleinflammation. Apoteket AB har från och med februari 2010 valt att inkludera läkemedlet i sitt sortiment. - Mörk pelargon är en medicinalväxt med rötter i Sydafrika, där den sedan länge använts för just sina antibiotikaliknande och antivirala effekter. Kaloba® hjälper därför effektivt till att lindra olika förkylningssymptom som till exempel hosta, halsont och snuva, säger Maria Svensson. Kaloba® finns både i tablettform och som droppar och kan användas av vuxna samt barn från 6 år. Läkemedlet säljs i över 40 länder runt om i världen. Historien om en medicinalväxts resa från Sydafrika till Europa År 1897 reste engelsmannen Charles Stevens till Sydafrika i hopp om att bota sin tuberkulos. En medicinman från Basuto-stammen gav honom dekokt från en lokal medicinalväxt – umckaloabo, vilket betyder ”tung hosta”. Dekokten som Charles fick var ett traditionellt botemedel mot luftvägsinfektioner och hosta och som använts i hundratals år av stammarna i Sydafrika. Dekokten var gjord på rötterna från mörk pelargon (Pelargonium sidoides), en unik vildpelargon från Sydafrika. Fullt återställd återvände Charles Stevens till England med sitt mystiska botemedel, som blev populärt i hela Europa som ”Stevens lungsotsmedicin”. År 1920 fick den före detta missionärsläkaren Adrien Sechehaya upp ögonen för Stevens botemedel och under ett decennium behandlade han framgångsrikt över 800 patienter i Schweiz. År 1929 publicerade Dr. Sechehaya sina medicinska fallstudier. I och med införandet av syntetiska läkemedel mot tuberkulos glömdes Stevens botemedel bort inom den västerländska medicinen. Ett antal decennier senare återupptäcktes läkemedlet av europeiska forskare och sedan 1983 har extrakt av roten funnits receptfritt på tyska apotek och använts mot infektioner i bihålor, hals och luftvägar. Nutida klinisk forskning har visat att mörk pelargon snabbt förbättrar typiska symptom i samband med infektioner såsom hosta, feber, halsont, trötthet och svaghet. Mörk pelargon är också rik på fytokemikalier, vitaminer, mineraler och aminosyror som stärker kroppens funktioner och immunförsvar. Umckaloabo, som fått det enklare namnet Kaloba®, är idag Tysklands absolut främsta läkemedel mot förkylning.