Maxpeak AB (publ): Fokus på Indien, marknadspotential över 100 MSEK

Report this content

Med en ny organisation på plats kommer fokus att vara på den indiska marknaden, en av världens största marknader för Maxpeaks signalmätare.
Maxpeak är idag i slutförhandling med en av de stora broadcastingföretagen om en initial order. En sådan order bedöms vara värd cirka 4 MSEK. Maxpeaks bruttomarginal överstiger 50 %.

För att kunna möta en kraftig efterfrågan på sina signalmätare på en av världens största marknader ger Maxpeak ut konvertibla skuldebrev till mycket förmånliga villkor.

• 15 % i fast årsränta tom 2014-06-30
  • Möjlighet att under perioden konvertera till aktier
  • Konverteringskurs 3 öre.

För mätarverksamheten skall Maxpeak nu kortsiktigt koncentrera aktiviteterna mot den indiska marknaden genom att förstärka sina försäljnings-, support och serviceresurser i landet. Vidare skall ett fåtal utvalda marknader i företrädesvis forna Sovjetunionen och Latinamerika bearbetas via ett fåtal distributörer. Support till dessa distributörer skall ske centralt från Maxpeak AB.

Maxpeak har ett mycket gott namn i Indien och har nyligen knutit till sig en försäljningschef med erfarenhet från försäljning till den indiska broadcasting industrin. Maxpeak håller för närvarande på att sätta upp en service- och supportorganisation. Maxpeak kommer att i egen regi bearbeta de stora broadcastingföretagen. Mindre företag kommer att bearbetas via ett fåtal utvalda lokala agenter.

För närvarande ligger fortfarande Maxpeak i slutförhandling med ett av de stora broadcasting företagen om en initial order på 3 000 produkter. På sedvanligt indiskt manér tar förhandlingar lång tid. En sådan order bedöms vara värd cirka 4 MSEK och innefattar då även ett serviceavtal som löper under 3 år och där broadcastingföretaget betalar ytterligare ett antal hundratusen kronor för servicen under åren 2 och 3.

Maxpeak uppskattar att det behövs mer än 100 000 avancerade signalmätare av Maxpeaks typ i Indien under de kommande 10 åren för att konvertera 100 - 200 miljoner hushåll från analog till digital mottagning. Det ger en marknadspotential på över 100 MSEK.

Maxpeaks signalmätare kostar typiskt 1 – 2 000 kronor och har en bruttomarginal klart överstigande 50 %. Till detta kommer intäkter från serviceverksamheten.

Memorandum, teckningsanmälan samt emissionsvillkor, se www.maxpeak.tv, www.aktietorget.se

Stockholm 5 december 2012

Genom Björn Sellert, VD, Maxpeak AB (publ)
Tel:+46(0)76-860 77 10