100% växtbaserat ”kött” i fler burgare på McDonald’s

Sedan januari har McDonald’s pilottestat en ny 100% växtbaserad burgare, McPlant, framtagen i exklusivt samarbete mellan McDonald’s och Beyond Meat på alla McDonald’s restauranger i Linköping och Helsingborg. Från och med den 8 juni utökas burgaralternativen som gästerna kan få med växtbaserat protein, med premiumburgarna Tasty och Clubhouse, på testrestaurangerna.

McDonald´s har sedan 1997 serverat växtbaserade alternativ, 2017 var Sverige först i McDonald’s-världen med en helt vegansk burgare, McVegan och i januari lanserades det första pilottestet av den nya 100 procent växtbaserade burgaren som tagits fram i ett exklusivt samarbete mellan McDonald’s och Beyond Meat - McPlant. McPlant är en helt ny matplattform på McDonald’s för växtbaserade burgare för alla gäster som vill äta mer flexitariskt.

På McDonald’s ska det goda valet vara enkelt för våra gäster. Vi är glada över att utöka vår meny och bredda vårt växtbaserade protein till fler burgare. Våra växtbaserade burgare är för alla våra gäster – både de som är nyfikna på någonting nytt och som ett alternativ för alla de gäster som idag äter flexitariskt, säger Staffan Ekstam, marknadschef på McDonald’s Sverige

Fram till och med den 16 augusti går det att få växtkött både i McPlant och i premiumburgarna Clubhouse Plant och Tasty Plant på restaurangerna i Helsingborg och Linköping. Receptet för den växtbaserade burgaren är exklusivt framtaget tillsammans med Beyond Meat för McDonald’s och lever upp till McDonald’s höga standard på god smak och kvalitet. Växtköttet har en klassisk McDonald’s smak i form av välbalanserade toner av umami och bra tuggmotstånd och den steks tillsammans med övriga hamburgerkött på stekhällar.

Det känns väldigt roligt att addera McPlant-proteinet till fler burgare och ge ännu fler gäster möjlighet att testa på vår nya produkt. Nu lyfter vi in den som ett proteinalternativ till våra storsäljare Clubhouse och Tasty på restaurangerna i Helsingborg och Linköping, och har stora förhoppningar att ännu fler gäster ska upptäcka någonting nytt, säger Joachim Knudsen, vd, McDonald’s Sverige

McDonald’s Sverige serverar mat till över 400 000 gäster varje dag. McDonald’s vill vara det goda valet för många och försöker alltid att anpassa sin meny efter gästernas preferenser. En undersökning som Kantar-Sifo genomfört i slutet av 2020 visar att en dryg tredjedel av svenskarna idag klassar sig som flexitarianer, det vill säga att man äter vegetarisk kost, utan att för den skull helt överge köttet. Med McPlant adderar McDonald’s Sverige ytterligare ett alternativ till den flexitariska menyn, som gör det lättare för gäster att välja burgare helt efter dagens tycke och smak.

Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Merparten av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.McDonald's.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.

Citat

På McDonald’s ska det goda valet vara enkelt för våra gäster. Vi är glada över att utöka vår meny och bredda vårt växtbaserade protein till fler burgare. Våra växtbaserade burgare är för alla våra gäster – både de som är nyfikna på någonting nytt och som ett alternativ för alla de gäster som idag äter flexitariskt.
Staffan Ekstam, marknadschef på McDonald’s Sverige
Det känns väldigt roligt att addera McPlant-proteinet till fler burgare och ge ännu fler gäster möjlighet att testa på vår nya produkt. Nu lyfter vi in den som ett proteinalternativ till våra storsäljare Clubhouse och Tasty på restaurangerna i Helsingborg och Linköping, och har stora förhoppningar att ännu fler gäster ska upptäcka någonting nytt.
Joachim Knudsen, vd, McDonald’s Sverige