5 ton uppsamlat skräp är resultatet av McDonald’s ploggande

Under maj har McDonald’s genomfört städaktiviteter i hela Sverige för att bidra till en renare miljö. Aktiviteten har genomförts i samarbete med Plogga och har engagerat runt 1000 personer utav McDonald’s medarbetare, gäster, föreningar och lokala sportklubbar som har gett sig ut för att städa i naturen. Resultatet? Ca 5,4 ton mindre skräp i naturen.

Totalt runt 1000 medarbetare och partners till McDonald’s har under två helger i maj gett sig ut och ploggat för en renare natur, från Ystad till Luleå genom hela Sverige. Plogga innebär att plocka skräp och jogga samtidigt och aktiviteten har genomförts i samarbete med organisationen med samma namn. Behovet av aktiviteter som dessa har varit slående. Ungefär 5,4 ton skärp, allt från tusentals cigarettfimpar, trasiga glasflaskor, mängder av plastartiklar och gamla bildäck har samlats upp.

Nedskräpning i naturen är en stor utmaning för samhället, som resulterar i enorma problem för natur och djurliv, och leder till stora samhällskostnader. Till 2050 uppskattas att det kan komma att finnas mer plast än fisk i haven om utvecklingen fortsätter (1).

- Utmaningen med nedskräpning är global. På samma sätt som alla, både privatpersoner och företag genererar problemet, måste alla hjälpa till att lösa det. En viktig del i arbetet att minska nedskräpning, är att öka kunskapen om vad som händer med skräp som hamnar i naturen, plogging är ett sätt att göra det roligt och engagerande och med McDonald’s storlek har vi kunnat nå ut till många, säger Erik Ahlström, grundare Plogga.

Idén till aktiviteten med Plogga kommer från ett lokalt initiativ, där franchisetagaren Ivan Ström tidigare har städat i naturen tillsammans med Kalmar Orienteringsklubb. När McDonald’s nu tog initiativet till nästa nivå gjordes det i samarbete med den globalt uppmärksammade folkrörelsen Plogga, över hela landet.

- På McDonald’s finns en uttalad ambition att ta till vara på lokala idéer och att växla upp dessa för att skapa värde på nationell nivå. Det är väldigt kul att se att skräpplockardagarna vi genomförde i Kalmar kunde leda till en nationell aktivitet med så goda resultat, även om drömmen såklart är att vi hittar mindre och mindre skräp varje gång, säger Ivan Ström, franchisetagare på McDonald’s.

McDonald’s, Sveriges största restaurangkedja, genomför även dagliga städrunder i restaurangernas närmiljö och planerar nu för återkommande städaktiviteter i naturen, för att genom sin storlek, geografiska spridning och medarbetarnas engagemang, bidra till en renare miljö.

(1) https://www.ellenmacarthurfoundation.org/assets/downloads/The-New-Plastics-Economy-Rethinking-the-Future-of-Plastics.pdf

Läs mer om McDonald’s hållbarhetsarbete här.

Med över 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. De flesta restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.

Om PLOGGA
PLOGGA grundades i Sverige år 2016 och är en förening och folkrörelse där aktiviteten går ut på att plocka skräp samtidigt som man joggar. Plogging handlar om att agera för ett långsiktigt hållbart samhälle. I dag finns Plogga på alla kontinenter och i 45 länder. Läs mer på https://plogga.se