Årets första nyöppning – ny restaurang i Bålsta ger över 30 nya arbetstillfällen

McDonald´s är på en expansionsresa. Förra året öppnade man sex nya restauranger och ambitionen är att växa med cirka 30 restauranger i Sverige under de kommande fyra åren. I dag öppnas dörrarna till det senaste tillskottet i Bålsta. Öppningen har även inneburit över 30 nya arbetstillfällen där majoriteten av de som anställts är ungdomar som kliver in på arbetsmarknaden för första gången. Restaurangen är utrustad med ett modernt tillagningssystem, digitala beställningskiosker, burgare som tillagas på beställning och bordsservering. Restaurangen får även landets 14e McCafé med baristakaffe, macarons och tårtbitar på menyn.

Idag, den 9e juni öppnar McDonald´s sin nya restaurang i Håbo, Bålsta. 26 nya medarbetare har anställts och ytterligare sex till sju personer kommer anställas inom kort för att fylla de sista platserna. Restaurangen har även det helt nya konceptet; McCafé som är en helt fristående kafédel där specialutbildade medarbetare gör riktigt fint barista-kaffe till ett fint pris. Medarbetarna har utbildats av McDonald’s kaffeleverantör Löfberg’s och bönorna till kaffet är både ekologiska och Rain Forest Alliance certifierade.

Vi har en ambitiös plan för att expandera och det är glädjande att vi kan fortsätta växa i Sverige. Detta blir årets första öppning men fler är planerade för 2022 för att fortsätta göra det goda valet enkelt för fler gäster. Det är riktigt spännande att se vår satsning på riktigt baristakaffe och goda bakverk växa fram, gästerna är mycket positiva och för medarbetarna har det betytt helt nya utvecklingsmöjligheter, säger Joachim Knudsen, VD på McDonald’s Sverige.

Restaurangen är utrustad med McDonald´s senaste beställnings- och tillagningssystem som innebär att varje burgare tillagas på beställning. Det ger ännu smarrigare burgare och minskar dessutom det redan låga matsvinnet. Gästerna kan, efter att ha beställt maten via de digitala beställningskioskerna eller i kassan, slå sig ned och bli serverade till bords av McDonald’s medarbetare. Även de elbilsburna gästerna kan glädjas åt öppningen då restaurangen utrustats med sex stycken supersnabbladdare från partnern Recharge.

Vi är stolta och glada att få erbjuda Bålsta en ny McDonald’s med en restauranguppIevelse i toppklass. Med expansionen öppnar vi även dörren till många nya arbetstillfällen och får chansen att välkomna ungdomar in på arbetsmarknaden där det för många är för allra första gången. Att dessutom få lansera McCafé i Bålsta och kunna erbjuda våra gäster en helt ny nivå på kaffe som är snabbt, gott och prisvärt känns fantastiskt kul, säger Petter Hollstrand, franchisetagare för McDonald´s i Bålsta

Redan om två veckor är det dags för nästa öppning, i Umeå. Under året är det planerat för ytterligare fyra öppningar till hösten

Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Merparten av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.McDonald's.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.

Citat

Joachim Knudsen, VD på McDonald’s Sverige