Årets Unga Bonde 2016 utsedd

McDonald’s Sverige och LRF Ungdomen delade den 29 juni ut det första priset till Årets Unga Bonde. Det är ett pris som stödjer unga bönder som vill driva ett hållbart, etiskt och lönsamt lantbruk. Målet är att inspirera fler unga ambitiösa och företagsamma entreprenörer att satsa på lantbruksnäringen. Årets vinnare är Jessica Birgersson som idag driver Ramnered Lantbruk i Vänersborg.

Årets vinnare Jessica Birgersson, 31 år har precis tagit över gården Ramnered och kommer att använda prissumman på 100 000 kr till att utveckla det till ett hållbart mjölkföretag. Utöver prissumman kommer hon tillsammans med de andra 5 främsta deltagarna att få stöd från LRF Konsult att utveckla sitt företagande. En av de utmaningar som svenskt lantbruk står inför idag är att lantbrukarna blir allt äldre och att unga har svårt att starta upp en egen verksamhet.

- Vi kan med vår expertkunskap och erfarenhet hjälpa unga bönder att starta upp och komma vidare med sin verksamhet, säger Jimmy Larsson, Segmentschef Skog & Lantbruk, LRF Konsult. Det är viktigare än någonsin att hålla stenkoll på kostnader och intäkter.

Deltagarna i Årets Unga Bonde har visat på en idé eller vision som kombinerar hållbarhet, etiskt tänkande och lönsamhet. Jessica Birgersson har nyligen tillsammans med sin sambo Emil börjat utveckla Ramnered Lantbruk med siktet inställt på att bli ett av Sveriges lönsammaste mjölkföretag med fokus på friska, hållbara och högproducerande djur. Genom sin affärsplan visar hon på en realistisk syn, där inget tas för givet och kostnadskontrollen i företaget är avgörande.

- Jag är väldigt stolt och glad över att vinna priset. Priset kommer innebära att jag nu har en grund och ett stöd för att utveckla min verksamhet och jag är full av förhoppning inför framtiden, säger Jessica Birgersson.

McDonald’s är restaurangbranschens största inköpare av svenskt nötkött och en stor inköpare av andra svenska råvaror som grönsaker, ekologisk mjölk och ekologiska ägg och har samarbetat med LRF sedan 2011 för att stötta svenska bönder.

- Vi brinner för svenskt lantbruk och ser att vi har ett stort ansvar i och med vår storlek som inköpare och med Årets Unga Bonde vill vi inspirera fler unga ambitiösa, företagsamma entreprenörer att satsa på lantbruksnäringen, säger Patrik Holm-Thisner kvalitets- och inköpsdirektör på McDonald’s i Sverige

Motivering från juryn:
Med affärsidén att med kunskap, erfarenhet och kontaktnät utveckla ett av Sveriges lönsammaste mjölkföretag med fokus på friska, hållbara och högproducerande djur har Jessica nyligen tillsammans med sin sambo Emil börjat utveckla Ramnered Lantbruk. Genom sin affärsplan visar hon på en realistisk syn, där inget tas för givet och kostnadskontrollen i företaget är avgörande. För att hålla friska djur och nå god lönsamhet använder hon konkreta nyckeltal, som följs upp regelbundet. Jessica drivs av en stark övertygelse att mjölkbranschen trots allt är en god investering.

Jury Årets Unga Bonde
Nils Björid, ordförande, LRF Ungdomen
Patrik Holm-Thisner, Inköps- och kvalitetschef, McDonald’s Sverige
Jimmy Larsson, Segmentschef Skog & Lantbruk, LRF Konsult
Emma Knaggård Wendt, CEO, Edutain Production
Kristina Yngve, vice ordförande, Jordbruksutskottet
Malin Gustavsson, tidigare vinnare

Priser Årets Unga Bonde
Förstapristagaren får 100 000 kr att investera i sin verksamhet. De fem främsta får konsultstöd av LRF Konsult för att utveckla sin affärsverksamhet och topp 15 får gå ett program på McDonald’s Business School för att utveckla sitt personliga ledarskap.

1:a pris             100 000 kr i investeringsstöd
1-5:e pris          Konsultationsstöd av LRF Konsult
1-15:e pris        Ledarskapsutbildning på McDonald’s Business School

Läs mer om Årets Unga Bonde på: åretsungabonde.se.

Med ca 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Över 92 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Vi har en bred meny med mer än 400 olika måltidskombinationer och serverar bara mat av högsta kvalité med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Vi samarbetar med LRF, Lantbrukarnas Riksförbund och 1000 svenska bönder. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på TwitterFacebook och Instagram.