Baristakaffe, bakverk och 25 nya arbetstillfällen när McCafé lanseras i Södertälje

McDonald´s fortsätter expansionen av konceptet McCafé på restaurangen i Moraberg. Under 2021 öppnades den första restaurangen med McCafé-konceptet i Sverige och restaurangen i Moraberg blir den trettonde som utrustas med McCafé. I samband med detta har även restaurangen anställt 25 nya medarbetare och ett antal har genomgått en baristautbildning under ledning av McDonald’s kaffeleverantör Löfbergs.

Det känns fantastiskt att vi nu får lansera McCafé i Södertälje och kunna erbjuda våra gäster en helt ny nivå på kaffe som är snabbt, gott och prisvärt. Mottagandet av McCafé har varit fantastiskt på de restauranger som fick det under 2021 och vi ser fram emot att erbjuda våra Södertäljebor en ny kaféupplevelse på våra restauranger. Att dessutom få möjlighet att anställa 25 nya medarbetare där många nu får sitt första jobb är såklart jättekul, säger Claes Göran Jönsson, Franchisetagare, McDonald’s i Moraberg.

Kaffebönorna som serveras i McCafé levereras av Löfbergs och är certifierat ekologiska och Rainforest Alliance-certifierade och odlas utan konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel, med fokus på biologisk mångfald och odlarnas arbets- och försörjningsvillkor.

Vi delar McDonald’s passion för gott, hållbart certifierat kaffe med hög kvalitet, och därför känns det jättekul att vara med i den här satsningen och bidra med den kunskap vi byggt upp genom åren. McCafé är ett superspännande koncept där kunniga baristor serverar noga utvalda bönor och jag är övertygad om att det är något som McDonalds gäster kommer att uppskatta, säger Anders Fredriksson, vd på Löfbergs.

McDonald’s i Moraberg blir nummer tretton där restaurangkedjan öppnar McCafé sen konceptet lanserades i Sverige i april förra året. Medarbetare på restauranger som startar McCafé genomgår en omfattande baristautbildning för att kunna servera gott kaffe av högsta kvalitet. Gästerna kommer bland annat kunna välja mellan Americano, Espresso, Latte, Cappuccino, Varm choklad, Chai Latte eller Te från Pukka. Mjölken är Latte Art från Arla alternativt laktosfri mjölk. Dessutom erbjuds ett brett utbud av bakverk i form av bland annat macarons och tårtbitar.

Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Merparten av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.McDonald's.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.

Snabbfakta

Citat

Det känns fantastiskt att vi nu får lansera McCafé i Södertälje och kunna erbjuda våra gäster en helt ny nivå på kaffe som är snabbt, gott och prisvärt. Mottagandet av McCafé har varit fantastiskt på de restauranger som fick det under 2021 och vi ser fram emot att erbjuda våra Södertäljebor en ny kaféupplevelse på våra restauranger. Att dessutom få möjlighet att anställa 25 nya medarbetare där många nu får sitt första jobb är såklart jättekul.
Claes Göran Jönsson, Franchisetagare, McDonald’s i Moraberg.
Vi delar McDonald’s passion för gott, hållbart certifierat kaffe med hög kvalitet, och därför känns det jättekul att vara med i den här satsningen och bidra med den kunskap vi byggt upp genom åren. McCafé är ett superspännande koncept där kunniga baristor serverar noga utvalda bönor och jag är övertygad om att det är något som McDonalds gäster kommer att uppskatta.
Anders Fredriksson, vd på Löfbergs