Matematik på menyn hos McDonald’s

Lagom till sommarlovet lanserar McDonald’s ett långsiktigt samarbete med den digitala läxhjälpstjänsten Albert. Det första nedslaget i satsningen kommer innebära att familjer får tillgång till läxhjälp digitalt för halva priset under obegränsad tid. McDonald’s och Albert ingår samarbete med visionen om att bidra till att alla barn ska få den hjälp de behöver och utvecklas i ämnen som matte, svenska och programmering på ett roligt och kreativt sätt.

I dagsläget finns det tyvärr flera utmaningar när det kommer till barns lärande och inte minst när det gäller ämnena matte och svenska. Matematik är det ämne som många elever i grundskolan har svårast för och enligt Skolverket har distansundervisningen som infördes under pandemin slagit extra hårt mot barns matterkunskaper. Läsfrämjandet larmar även i sin senaste rapport, från mars 2023, att det råder brist på likvärdighet när det kommer till barns läsförmåga. Rapporten landar i att skolan idag har svårt att kompensera för faktorer som uppväxtförhållanden samt föräldrars utbildningsnivå och uppmanar därför flera organisationer att engagera sig i frågan.

Mot denna bakgrund och dagens utmaningar har McDonald’s ingått ett långsiktigt samarbete med den digitala läxhjälpstjänsten Albert. Målet är att satsa på barnfamiljer för att göra pedagogiskt och roligt läromaterial, lättillgängligt för så många barn som möjligt. Med start 30 juni kommer barnfamiljer som besöker McDonald’s app få tillgång till Alberts app till 50 procent av originalpriset under obegränsad tid.

- Som Sveriges mest familjevänliga restaurang är det en självklarhet att vi vill engagera oss i frågan om barns lärande och göra det möjligt för fler barn att få de nödvändiga kunskaperna i bland annat matematik. Vi är mycket glada över att få jobba med denna utmaning tillsammans med just Albert som vill demokratisera kunskap och göra det på ett lättillgängligt och underhållande sätt, säger Linnéa Andersson, Digital Manager på McDonald’s Sverige

Albert är ett Edtech-företag som grundades 2015 och arbetar för att väcka barns lärolust och hjälpa dem utifrån egna förutsättningar med ämnen som matematik och svenska. Cirka 500 000 familjer har i dagsläget använt sig av Albert som digital mattelärare och plattformen har övningar som passar barn mellan 3–16 år.

- Vi är otroligt peppade på att McDonald’s-besöket kommer från den 30 juni även innebära hjälp med skolämnen! Sommarlovet är efterlängtat men kan även medföra att man lätt glömmer bort en del av den kunskap som man lärt sig under året. Därför är det bra att hålla i gång bland annat mattekunskaperna för att få en bra start på höstterminen. Tillsammans med McDonald’s gör vi det nu möjligt för familjer att få hjälp med matte, svenska, engelska och programmering till halva priset, säger Kajsa Lerneståhl, Marknadschef på Albert

Erbjudandet om att ta del av Alberts läromaterial via McDonald’s app är tillgängligt mellan 30 juni och 31 augusti. För att kunna ta del av erbjudandet måste man ha registrerat att man är intresserad av innehåll som rör barnfamiljer på McDonald’s-appen.

Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Merparten av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.McDonald's.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.

Snabbfakta

Citat