McDonald's fasade ut 50 ton plast under 2019 – byter nu till papperssugrör och brickor i återvunnen havsplast.

McDonald's i Sverige har tagit bort över 50 ton plast från sina gästförpackningar. Det visar företagets hållbarhetsrapport för 2019 som offentliggjordes idag. Och arbetet fortsätter. Idag tillkännages att McDonald’s i Sverige, med början i september fasar ut plastsugrör på alla sina restauranger och ersätter plastbrickor med brickor tillverkade av återvunnen havsplast.

Över 50 ton plast har försvunnit från gästförpackningarna under 2019, det har handlat om att ta bort onödigt material, minskad förbrukning av plastsugrör efter placering bakom disk och att byta ut plastförpackningar till pappersalternativ.

- Från 2012 till 2018 minskade McDonald's i Sverige sina egna utsläpp av koldioxid med 50 procent. Vi fortsätter arbetet med att minska vår direkta klimatpåverkan och under 2019 har vi fokuserat på att ta bort en del av plasten i våra gästförpackningar, minska matsvinnet, och effektiviserat våra transporter. Nu är målet inställt på att vi ska ha nära noll utsläpp från vår egen verksamhet, vilket vi har som ambition att nå till 2030, säger Henrik Nerell, hållbarhetsansvarig på McDonald's i Sverige.

McDonald's i Sverige tillkännager idag också att restaurangkedjan från och med september kommer att fasa ut plastsugrören och ersätta alla nuvarande plastbrickor med plastbrickor tillverkade av insamlad havsplast. Bytet sker successivt för att inget material skall gå till spillo i onödan. Plastsugrören ersätts med papperssugrör och utnötta brickor återvinns tillsammans med plast från havet och blir till nya brickor i en cirkulär process. Enbart bytet till papperssugrör beräknas minska plastförbrukningen med 40 ton.

- Med vår storlek kan tillsynes små förändringar göra stor skillnad. Därför fortsätter vi att arbeta för att göra våra gästförpackningar mer hållbara. Sedan 2015 kommer allt papper som används i våra förpackningar från certifierat hållbart skogsbruk eller från återvunnen pappersråvara. Under 2019 tog vi bort flera produkter med engångsplast från våra restauranger, till exempel plastlocken på våra salladsskålar, samtidigt som vi gjorde om våra milkshakemuggar till papper. Nu tar vi nästa steg och fler är på väg, säger Henrik Nerell, hållbarhetsansvarig på McDonald's i Sverige.

Utfasningen är en åtgärd av flera som vidtas för att McDonald’s i Sverige helt ska eliminera engångsplast i gästförpackningar fram till 2022. Arbetet för att utveckla mer hållbara gästförpackningar är också en del i McDonald's globala hållbarhetsarbete som bland annat innehåller mål om att alla gästförpackningar ska produceras av förnybart, återvunnet eller certifierat material senast 2025 och att 100 % av McDonald’s restauranger till samma år ska ha börjat återvinna alla gästförpackningar.

- Det här är ett viktigt steg i rätt riktning och tillsammans med all annat vi gör så visar vi vägen mot en mer hållbar framtid. Som Sveriges största restaurangkedja har vi en unik möjlighet att påverka vilken framtid vi vill se. Omställningen mot större miljönytta, hållbara material och ökad cirkularitet och återvinning är redan igång. Och McDonald’s i Sverige kommer fortsätta arbeta intensivt med högt ställda egna miljömål för att verksamheten ska bli ännu mer hållbar, säger Joachim Knudsen, vd på McDonald's i Sverige.

För att läsa hela hållbarhetsrapporten, klicka här.

Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Merparten av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.McDonald's.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.