McDonald’s fortsätter att elektrifiera Sverige

Lagom till semestersäsongen fyrfaldigar McDonald’s tillsammans med partnern Recharge antalet laddplatser på Gotland för att möta det faktum att laddutbudet på Gotland idag endast täcker hälften av behovet som uppstår under sommaren. Många svenskar har de senaste åren bytt till laddbara fordon och år 2030 kommer det finnas cirka 3 miljoner laddbara personbilar i Sverige. Elbilsförsäljningen har även gått om bensin- och dieseldrivet bland nyköpen vilket innebär en högre efterfrågan på lättillgängliga laddpunkter längs större vägar. McDonald’s har sedan 2009 storsatsat på expansionen av sitt laddnätverk och etableringen av supersnabbladare på Gotland fyller ett stort behov inför kommande sommarsäsong.

Sveriges största restaurangkedja har som mål att möjliggöra ett fossilfritt bilresande. I dagsläget har över 200 laddstolpar installerats på över 80 restauranger. Den senaste expansionen sker på McDonald’s i Visby där de tre nuvarande laddstationerna med en effekt på 50-75 kilowatt (kW) ersätts med åtta supersnabbladdare med en maximal effekt 200 kW. Det innebär att bilar såsom en Volkswagen ID.4, en Polestar 2 eller en Audi Etron kan laddas till 80% på 30 minuter under restaurangbesöket.

- Vi vet att behovet av laddpunkter på Gotland under sommaren växer kraftigt. Öns befolkning dubblas under sommarsäsongen och för oss är det självklart att göra det så enkelt som möjligt för våra gäster att både kunna ladda sina egna batterier och bilens på ett och samma ställe. På Gotland såg vi tillsammans med vår partner Recharge ett stort behov och vi hoppas att genom att vi tar på oss ledartröjan inspirera andra för att tillsammans göra övergången till fossilfritt bilresande enklare och snabbare, säger Henrik Nerell, Miljöchef, McDonald´s Sverige.

Tekniken kring laddbara fordon utvecklas hela tiden och för att laddinfrastrukturen ska kunna hålla samma utvecklingstakt, får alla restauranger som Recharge nu bygger ut supersnabbladdning som standard då fler och fler elbilsmodeller får större batterier och kan ta emot högre effekt än tidigare.

- McDonald’s har legat i utvecklingens framkant genom att tidigt satsa på elbilsladdning vid restaurangerna. Vi har arbetat tillsammans i 14 år och Recharge investerar både i en större utbyggnad och moderniserar även de äldre laddstationerna. Den positiva utvecklingen som vi har idag kring expansionen av laddbara fordon innebär även en stor efterfrågan bland elbilister efter fler smidiga laddplatser. Jag är oerhört stolt över vårt samarbete och att vi med expansionen på Gotland tillför ytterligare laddare där det verkligen behövs, säger Håkon Vist, VD Recharge.

Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Merparten av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.McDonald's.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.

Citat

Henrik Nerell, Miljöchef, McDonald´s Sverige