McDonald’s hållbarhetsrapport 2018 - Plastbantning, flexitariskt, minskat matsvinn och mycket mer!

McDonald’s släpper sin hållbarhetsrapport Stora Nog Att Göra Skillnad för 2018. I rapporten redovisas arbetet för att bidra till en mer hållbar värld. Ett arbete som utgår från tre fokusområden - mat, människor och miljö. Mer hållbara förpackningar var en av åtgärderna inom miljöområdet under 2018. Nu presenteras nya målsättningar och åtgärder kring utfasning av plast i gästförpackningar för de kommande åren, som beräknas spara över 90 ton årligen.

I rapporten framgår McDonald’s ambition att göra det goda valet enkelt för sina gäster. Hållbara förpackningar är ett av de områden som lyfts i rapporten och idag presenterar McDonald’s nya initiativ på området genom att fasa ut plast i gästförpackningarna. McDonald’s har som mål att byta ut alla gästförpackningar av plast till papper senast 2020. Idag är över 90 % av gästförpackningarna gjorda av papper som kommer från FSC-certifierat, hållbart skogsbruk eller återvunnet material. Att ersätta plast med papper från ett ansvarsfullt skogsbruk är smart, eftersom råvaran är förnybar och har mindre klimatpåverkan än fossila alternativ.

- Vi har som Sveriges största restaurangkedja ett stort ansvar i att göra det goda valet enkelt för våra gäster, och därför måste vi genomföra initiativ som minskar vår miljöpåverkan. Att fasa ut plast kan ses som en liten förändring, men med vår storlek märks kraften i förändringar tydligt. De förändringar som redan är beslutade beräknas spara över 90 ton plast per år, säger Henrik Nerell, miljöchef på McDonald’s Sverige.

McDonald’s redovisar i rapporten hur man 2018 tog bort plastlocket på McFlurry-glassen och bytte till en ny pappersförpackning, vilket sparar 11 ton plast årligen. Nu i april tas nästa steg i arbetet som handlar om att minska förbrukningen av plastsugrör, ett initiativ som har testats i Västerås under vintern och varit uppskattat av såväl gäster som medarbetare. I april byts även plastmuggarna till milkshake ut till muggar i FSC-certifierat papper. Senare i vår kommer ytterligare förändringar som minskar plastförbrukningen.

Rapporten belyser även hur McDonald’s arbetar inom området mat. Under 2018 har man bland annat fortsatt att rulla ut ett digitalt beställningssystem som innebär att all tillagning sker på beställning. Systemet gör det möjligt för gästerna att flexa och själva välja protein mellan vegetariskt, kyckling eller nötkött, på McDonald’s kampanjburgare. Utöver att erbjuda gästerna ökad flexibilitet när det gäller proteinval så bidrar det nya tillagningssystemet till att minska matsvinnet från redan låga 1,19 % med ytterligare 20 %.

Tillsammans med maten och miljön, är människorna på McDonald’s den viktigaste komponenten i hållbarhetsarbetet. Under 2018 har McDonald’s anställt drygt 3000 ungdomar och har som målsättning att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare och räknar med att skapa 2 000 nya arbetstillfällen till 2025 genom nyetablering av restauranger i landet.

-2018 har varit ett riktigt bra år för oss och våra franchisetagare, och tillsammans med våra leverantörer har vi tagit flera viktiga steg i vårt hållbarhetsarbete, vilket vi berättar om i årets hållbarhetsrapport. Vi har satt en ny standard när det gäller service genom att erbjuda bordsservering och McDelivery runt om i landet. Vi har även påbörjat vår expansion i Sverige och räknar med att skapa många nya arbetstillfällen de kommande åren, säger Thomas Kelly, VD på McDonald’s Sverige.

Läs mer om McDonald’s hållbarhetsarbete i Stora nog att göra skillnad 2018.

Bilder för nedladdning finns på Flickr

Med över 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. De flesta restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.