McDonald's i Sverige får ny VD

Den 1 oktober tillträder Joachim Knudsen som VD för McDonald’s i Sverige. Han kommer från en position som VD för McDonald’s i Danmark. Knudsen ersätter Thomas Kelly som kommer att fortsätta inom organisationen men som Senior Advisor på nordisk nivå.

Joachim Knudsen kommer närmast från rollen som VD för McDonald’s i Danmark. Under samtliga fem år på VD-posten har McDonald’s upplevt rekordtillväxt - både i omsättning och i antal gäster. Före rollen som VD arbetade han som marknadsdirektör inom bolaget och dessförinnan var han marknadschef på Carlsberg. Knudsen efterträder Thomas Kelly som går in i rollen som Senior Advisor för McDonald’s Norden.

- Vi är mycket glada över att Joachim har tackat ja till jobbet som VD för McDonald’s i Sverige.  Joachim har levererat fina resultat i Danmark år efter år och vi känner oss trygga med att välkomna honom in i den nya rollen. Vi vill även rikta ett stort tack till Thomas Kelly för ett utmärkt arbete och gläds över att ha kvar honom inom organisationen, säger Andrew Miller, VD för McDonald’s i Norden.

Thomas Kelly har lett McDonald’s i Sverige i tre år och har, tillsammans med sitt team, varit framgångsrik med att utveckla McDonald’s position på den svenska marknaden. Sedan han tog över som VD har McDonald’s i Sverige sett en jämn tillväxt som stöds av växande marknadsandelar, prisbelönta marknadsföringskampanjer och en omfattande modernisering av restaurangerna i Sverige.

Under de senaste åren har man på den svenska marknaden fokuserat på att modernisera gästupplevelsen med digitala beställningsskärmar, burgare som tillagas på beställning, bordsservering och McDelivery. Det är ett arbete som kommer att fortsätta även framöver. Parallellt med arbetet att modernisera de befintliga restaurangerna så har McDonald’s i Sverige påbörjat en kraftig expansion där 30 till 40 restauranger ska öppnas under de kommande fem åren.

Joachim Knudsen ser fram emot det nya uppdraget som han tillträder den 1 oktober.

- Jag inspireras av mötet mellan ägarnas övergripande mål och visioner och den dagliga verkligheten för varje restaurangägare. Jag tror att vägen till framgång för är om jag som VD kan förena de två målbilderna och hitta gemensam grund. Från Danmark tar jag med mig ett mycket bra samarbete med våra engagerade franchisetagare och jag ser fram emot att fortsätta det arbetet i Sverige, säger Joachim Knudsen.

Med över 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. De flesta restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.