McDonald's och BP Fotboll lanserar handbok för att inspirera fler att hålla Nattöppet

Tillsammans med fotbollsföreningen BP lanserar nu McDonald's en handbok om hur BP har startat upp och drivit BP’s Nattfotboll framgångsrikt under flera år, för att inspirera fler idrottsföreningar och företag att öppna upp föreningsverksamhet för unga på kvällstid. Handboken är en del av McDonald's initiativ Projekt Nattöppet vars mål är att inspirera franchisetagare, företagare och föreningar som vill göra skillnad för barn och ungdomar, genom att skapa meningsfulla fritidsaktiviteter på kvällstid som kan bidra till att göra lokalsamhället tryggare. Ett behov som ytterligare aktualiseras genom de nya restriktionerna som begränsar öppettider på serveringsställen.

BP’s Nattfotboll är i all sin enkelhet fotboll som spelas sent på helgkvällar, gratis och öppen för alla. Det är en mötesplats där barn och ungdomar kan delta i en fritidsaktivitet på helgkvällar och nätter, när många andra aktiviteter har stängt. BP Fotboll drog igång initiativet 2016 efter att föreningen under en längre tid sett konsekvenserna av att barn och unga i området inte hade något att göra om kvällarna och ville göra något åt saken. Sedan dess har BP arrangerat Nattfotboll varje helg året om oavsett om det varit julafton eller midsommarafton. Under 2020 deltog totalt 3 000 barn och ungdomar och resultaten har varit mycket positiva. Fältassistenter och poliser rapporterar att det har blivit lugnare på gatorna. BP’s Nattfotboll fungerar också som en integrationsmotor. Barn och ungdomar med olika bakgrund möts och lär känna varandra och får därmed fler vänner utanför sin egen krets.

- Med små medel går det att göra väldigt mycket nytta. Det behövs inte så mycket egentligen, en boll, en plan och genuint engagemang räcker långt. När vi startade BP’s Nattfotboll i Västerort kom polisen i området förbi Grimsta IP en kväll. Men det var inte för att det var problem eller bråk. Anledningen var att de undrade varför det var så lugnt på stan. De undrade var alla ungdomar som brukade hänga i centrum hade tagit vägen. BP’s Nattfotboll har visat vilken fantastisk kraft idrotten och föreningslivet kan vara för att ge barn och ungdomar meningsfulla sysselsättning. Det finns många Nattfotbollsinitiativ runt om i landet som jag nu hoppas får sällskap av ännu fler initiativ, säger Stina Jansson, Marknadschef BP Fotboll.

För McDonald's är det naturligt att som den restaurangaktör i Sverige med flest nattöppna restauranger stötta och försöka bidra till en framväxt av fler initiativ som gör nätterna trygga. Med Projekt Nattöppet vill restaurangkedjan inspirera franchisetagare, företagare och föreningar som vill göra skillnad för barn och ungdomar, genom att skapa meningsfulla fritidsaktiviteter på kvällstid som kan bidra till att göra lokalsamhället tryggare. Handboken beskriver hur BP Fotboll har gjort för att starta upp och bedriva Nattfotboll framgångsrikt under flera år och vilka lärdomar som BP har dragit från projektet. Handboken bygger på intervjuer med BP’s nattfotbollsledare, ansvariga för BP’s Nattfotboll och klubbdirektören. Även Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning, som tillsammans med BP driver ett idéburet offentligt partnerskap, aktörer från McDonald's, eldsjälar och några av BP’s samverkanspartners har konsulterats.

- Precis som BP vet vi att med storlek kommer ansvar och möjligheter. Vi på McDonald's vill visa att varje sponsorskap, oavsett storlek, kan vara betydande. Att vi tillsammans är stora nog att göra skillnad. Vi märker positiva effekter av vårt engagemang i BP’s Nattfotboll hela vägen in på våra restauranger. Efter att vi började stötta BP’s Nattfotboll har det blivit mindre ungdomsbus även hos oss. Vi hoppas att handboken ska hjälpa fler företagare att engagera sig och hjälpa sina lokala föreningar att starta upp projekt som gör kvällar och nätter lugnare, säger Peter Andrén, franchisetagare på McDonald's i Västerort.

McDonald's har under flera decennier engagerat sig för barn och ungdomsföreningar runt om i landet. McDonald's brinner för att Sveriges barn och unga ska ha möjligheten att idrotta och stöttar föreningar över hela landet med både ekonomiskt stöd och långsiktigt engagemang. I dagsläget samarbetar McDonald's franchisetagare med över 160 lokala idrottsföreningar i hela landet för att fler barn och unga ska ges möjlighet att uppleva den gemenskap som idrott och föreningsliv innebär.

Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. De flesta restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.

Citat

Stina Jansson, Marknadschef BP Fotboll
Precis som BP vet vi att med storlek kommer ansvar och möjligheter. Vi på McDonald’s vill visa att varje sponsorskap, oavsett storlek, kan vara betydande. Att vi tillsammans är stora nog att göra skillnad. Vi märker positiva effekter av vårt engagemang i BP’s Nattfotboll hela vägen in på våra restauranger. Efter att vi började stötta BP’s Nattfotboll har det blivit mindre ungdomsbus även hos oss. Vi hoppas att handboken ska hjälpa fler företagare att engagera sig och hjälpa sina lokala föreningar att starta upp projekt som gör kvällar och nätter lugnare
Peter Andrén, franchisetagare på McDonald´s i Västerort