McDonald’s utvecklar sin meny – nu kanske Sveriges största veganska restaurang

Inför 2018 lanserar McDonald’s en rad nyheter på menyn. Ett helt nytt inslag är den veganska burgaren McVegan, särskilt framtagen med tanke på svenskarnas växande vilja att äta en mer varierad kost. McVegan innebär en breddning av menyn och därmed större möjligheter att erbjuda något för alla. Den nya burgaren innebär dessutom att McDonald’s, med över 200 restauranger runt om i Sverige, kanske kan kalla sig Sveriges största veganska restaurang.

Allt fler svenskar vill äta växtbaserat: fyra av tio äter idag vegetariskt en eller flera gånger i veckan, och var fjärde har för avsikt att under nästkommande år minska sin köttkonsumtion*. När McDonald’s utvecklar sin meny inför 2018 har detta varit en viktig utgångspunkt. Den främsta nyheten är den helt veganska hamburgaren McVegan – en smakrik sojaburgare framtagen tillsammans med Anamma, ett varumärke inom Orkla Foods Sverige. Oavsett om drivkraften att prova den är för den goda smaken, för att få variation eller för att man vill äta mindre kött så finns nu alltså ett gott veganskt burgaralternativ tillgängligt i hela Sverige.

- Vi på McDonald’s tycker att alla, oavsett vad man gillar, ska kunna njuta av burgare tillsammans. Med McVegan vill vi visa på att McDonald’s är en restaurang för alla. Och att veganska hamburgare är för alla, säger Staffan Ekstam Head of Food Strategy på McDonald’s.

McVegan är resultatet av ett unikt samarbete med Anamma, ett varumärke inom Orkla Foods Sverige och marknadsledande inom vegansk och vegetarisk mat. Det gemensamma målet har varit att ta fram ett helt vegansk alternativ till en vanlig köttburgare, utan att göra avkall på smak, saftighet eller tuggmotstånd.

- Vi har arbetat hårt för att hitta den perfekta smaken. Vi har testat oss fram, både i vårt eget testkök och tillsammans med våra gäster, och vi har kommit fram till att den här sojaburgaren är klar favorit som tilltalar en bred målgrupp, säger Staffan Ekstam Head of Food Strategy på McDonald’s.

McVegan lanseras brett på ca 200 restauranger den 28 december i år. Parallellt med detta introducerar man även ytterligare tillskott på menyn – favoriten Maestro Homestyle, kycklingburgaren Spicy Buffalo Chicken samt två helt nya sallader, den ena med kyckling och hummus och den andra med kyckling och belugalinser. De nya burgarna och salladerna ingår i McDonald’s och Svenska Skidförbundets gemensamma initiativ - Skidlyftet som syftar till att ge fler barn och ungdomar möjlighet att upptäcka skidåkning.

*Axfood Vegotrenden 2017: http://news.cision.com/se/axfood/r/vegotrenden-2017--inte-fler--men-oftare,c2383365

Finns för nedladdning på Flickr

För ytterligare information, kontakta:

Henrik Nerell, presschef McDonald´s
Henrik.nerell@se.mcd.com, tel: + 46 70 354 85 71

Med ca 210 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Vi har en bred meny och serverar mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Genom vår storlek och vårt nära samarbete med våra leverantörer har vi full kontroll på hela leverantörsledet från gård till våra gäster. Vi samarbetar med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) för ett framtida svenskt jordbruk. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Alla restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på FacebookInstagram och Twitter