McDonald’s visar elbilsresenärer vägen till laddning

Hälften av bilägarna i Sverige tar bilen på semestern, men för elbilsägare är den siffran endast 36 procent. För elbilsägare finns nämligen en oro att andelen laddstolpar ska hindra dem från att ta sig runt obehindrat. Det visar en ny undersökning från McDonald’s som kartlagt hur bilägare upplever elbilsinfrastrukturen. Samtidigt lanserar McDonald’s en helt ny skylt som ska visa resenärer på vägarna vägen till laddning.

Antalet eldrivna personbilar ökar kraftigt i Sverige. Rena elbilar har hittills i år ökat med 275 % och laddbara bilar, dvs både elbilar och laddhybrider, ökade med 60 % under juni jämfört med samma period förra året, något som ökar behovet av laddstationer längs vägarna.* McDonald’s installerade sina första laddstolpar redan 2009 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största restaurangkedja för laddning av elbilar, med 55 stycken laddstationer runt om i landet.

Men 1 av 3 bilresenärer upplever att det inte finns tillräckligt många laddstationer för att ta sig runt obehindrat i Sverige, och 1 av 5 bilägare väljer bort elbil just för att de ser andelen laddstationer som ett problem för att kunna ta sig runt obehindrat. För att möta det ökade behovet av laddstationer planerar därför restaurangkedjan att bygga ut antalet laddstationer till att inkludera samtliga 80 restauranger med drive-thru till år 2020.

- För oss har det blivit en självklarhet att vara en del av att bygga upp infrastrukturen för laddstationer i Sverige. Vi behöver ställa om till ett fossilfritt resande för att möta klimatmålen till 2030. Med vår storlek och tillgänglighet har vi möjlighet att hjälpa fler att göra ett hållbart val, genom att ta elbilen på vägarna, säger Henrik Nerell, Miljöchef, på McDonald’s Sverige.

I en satsning för att göra det lättare för elbilsresenärer att hitta laddsstationer har McDonald’s även tagit fram en helt ny typ av skylt som visar aktuellt pris för laddning av elbil. Skyltarna placeras ut längs med vägen som leder elbilsresenären till restaurangens laddstation. Dessa skyltar kommer att finnas i anslutning till McDonald’s restauranger i Mjölby och Munkedal.

- Som Sveriges ledande restaurangkedja för laddning av elbilar är skylten ett nytt och roligt sätt att manifestera hur vi är med och bidrar till utvecklingen inom hållbara transporter. Det är även en uppmaning till andra aktörer längs vägarna att vara en del av denna omställning, säger Henrik Nerell.

*Källa: BIL Sweden, juli 2019

Om undersökningen
Undersökningen är gjord på uppdrag av McDonald’s Sverige. Undersökningen har sammanställts och analyserats av United Minds och datan har samlats in med hjälp av panelleverantören CINT. Datainsamlingen skedde 10-22 maj 2019 genom webbenkäter till svenska bilägare i åldrarna 18-80 år. Sammanlagt samlades 1357 svar in enligt riksrepresentativa kvoter för kön, ålder och region, där runt 10 procent av de medverkande äger en elbil.

Pressbilder:
Bilder för nedladdning finns på Flickr

Med över 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. De flesta restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.