Nu börjar insamlingen till Skidlyftet 2018

McDonald’s har under tre år samlat in över 3 miljoner kronor till Skidlyftet, som är McDonald’s och Svenska Skidförbundet gemensamma initiativ som syftar till att ge fler barn och ungdomar möjlighet att åka skidor. Årets Skidmenyer består av två nya sallader samt två tidigare burgarfavoriter: Maestro Homestyle och Spicy Buffalo Chicken, där 1 krona per såld meny går till Skidlyftet 2018. Sedan starten 2015 har över 3 miljoner kronor skänks.

För fjärde året i rad startar nu insamlingen till Skidlyftet, där McDonald´s i samarbete med Svenska Skidförbundet vill ge fler barn och unga möjlighet att upptäcka skidåkning. Totalt har över 3 miljoner kronor skänks till barn-och ungdomsklubbar som på olika sätt har verkat för att göra svensk skidåkning lite bättre och lite roligare för fler barn och ungdomar.

- Skidlyftet har blivit ett återkommande samarbete med McDonald’s som vi på Svenska Skidförbundet är mycket stolta över. Det är och har från början varit fantastiskt att se hur svensk skidåkning från grunden byggs upp och stärks, säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef på Svenska Skidförbundet.

Årets Skidmenyer består av två nya sallader samt två tidigare burgarfavoriter. De nya salladerna på menyn - Kyckling & Hummus och Kyckling & Belugalinser. Den första är en matig sallad med kyckling, hummus, svart ris, grönkål, rödkål, edamamebönor och chilidressing. Den andra är en fräsch variant med kyckling, belugalinser, picklade morötter, grönkål, vitkål, Grana Padano, solroskärnor och frisk salladsvinägrett. I och med Skidlyftet kommer också Maestro Homestyle och Spicy Buffalo Chicken tillbaka på menyn; två favoriter i repris på McDonald’s meny.

- Våra nya sallader är mycket goda och jag är övertygad om att de kommer att uppskattas av våra gäster. Båda burgarna har vi haft på menyn förut och de var då väldigt uppskattade, och därför känns det extra kul att de nu kommer tillbaka. Jag är säker på att kombinationen av nya sallader och burgarna kommer att göra 2018 till ett rekordår för Skidlyftet, säger Staffan Ekstam, ansvarig för McDonald´s Food Team.

Under perioden 28 december till 30 januari skänker McDonald’s 1 krona för varje såld kampanjmeny till Skidlyftet.

- Vi uppmuntrar klubbar i hela Sverige att ansöka. Det kan till exempel handla om satsningar för att förbättra anläggningen eller för att kunna erbjuda bättre utrustning. Det viktigaste är ambitionen att vilja skapa bättre skidupplevelser för barn och unga, säger Johan Sares, längdchef Svenska Skidförbundet.

Här kan föreningar ansöka om bidrag från Skidlyftet 2018.

Bilder för nedladdning finns på Flickr

Med ca 210 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Vi har en bred meny och serverar mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Genom vår storlek och vårt nära samarbete med våra leverantörer har vi full kontroll på hela leverantörsledet från gård till våra gäster. Vi samarbetar med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) för ett framtida svenskt jordbruk. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Alla restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på FacebookInstagram och Twitter