Nu startar årets Bok Happy Meal hos Sveriges största läsfrämjare

Bok Happy Meal föddes år 2001 i Sverige och är ett samarbete mellan den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” och McDonald’s alla restauranger i Sverige, sedan 2010 även i Norden. Årets Bok Happy Meal inleds den 19 oktober och pågår under fem veckor med 8 olika boktitlar valda av redaktören Marianne von Baumgarten-Lindberg från Läsrörelsens styrelse. Med årets Bok Happy Meal kommer 15,5 miljoner barn- och bilderböcker ha spridits i Sverige - 21,9 miljoner med Norden inräknat.

Foto: Malin Mörner

För nära tjugo år sedan inleddes samarbetet mellan McDonald’s och föreningen Läsrörelsen med bakgrunden att småbarnsföräldrars läsande för sina barn hade minskat.

‐ Det är fantastiskt att vi kan fortsätta sprida läsglädje och kvalitativa barn- och bilderböcker till miljontals barn i Sverige, Norge och Finland, genom samarbetet mellan Läsrörelsen och McDonald’s. För oss är det viktigt att öka medvetenheten om vikten av att läsa högt för sina barn, något som ligger i linje med vårt motto ”Ge dina barn ett språk”, säger Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare för Läsrörelsen och Nätverket Läslov.

Som Sveriges familjevänligaste restaurang vill McDonald’s öka möjligheten för hela familjen att läsa tillsammans, vilket är en viktig del för att stimulera läsglädje. Detta är något som även Läsdelegationen lyft fram till regeringen där de bland annat framhåller att föräldrar spelar en viktig roll för barns tidiga språkutveckling och för hur barnen senare utvecklar sin läsförmåga.

- Genom vår storlek har vi möjlighet att göra skillnad i den viktiga samhällsfråga som läsning är. Vi är inte hela lösningen, men vi är stolta över att miljontals böcker nått barn i många olika delar av samhället och fortsätter att göra det varje år, säger Sofie Lager, Marketing Manager McDonald’s Sverige.

Årets Bok Happy Meal pågår mellan 19 oktober och 22 november. Årets åtta titlar är:

19 oktober - 25 oktober
Den mystiske Sticks av Ville Hytönen och Krista Partti (översättning av Janina Orlov).
Matildas katter av Jan Lööf.

26 oktober - 1 november
Bråkiga bokstäver av Helena Bross och Mati Lepp.
Hattresan av Owe Gustafson.

2 november - 8 november
Rebell på ridskolan! av Camilla Kuhn (översättning av Silje Wållgren).
Åka buss av Henrik Wallnäs och Matilda Ruta.

9 november - 15 november
Elmer Städare av Ulf Stark och Lotta Geffenblad.
Känn igen 25 myror och andra småkryp av Björn Bergenholtz.

16 november - 22 november
Eventuellt kvarvarande böcker från årets Bok Happy Meal

Fakta Bok Happy Meal
Bok Happy Meal är ett samarbete mellan McDonald’s alla restauranger och den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk”, där det under ca en månad varje år sedan 2001 ingått bra barn-och bilderböcker i Happy Meal. Böckerna väljs av redaktören Marianne von Baumgarten-Lindberg, som sitter i Läsrörelsens styrelse. Sedan 2010 är det som Nordiskt Bok Happy Meal, vilket 2018 innebär böcker med upphovsmän från Norge, Finland och Sverige. Alla böcker översätts till de tre språken.

Fakta Läsrörelsen
Föreningen Läsrörelsen första landsomfattande kampanj startade år 2000 och tog som sitt motto ”Ge dina barn ett språk”. Bakgrunden var dels den kraftiga minskningen under många år av småbarnsföräldrars läsning för sina barn, som redovisades i den s.k. Barnbarometern 1999. En annan bakgrund var den OECD-undersökning som kom i slutet på 90-talet som visade att vuxna svenskar och även unga vuxna hade en bristande läs- och skrivförmåga. Under de senaste åren har Läsrörelsen bland annat drivit arbetet med LÄSLOV vecka 44, projektet Berättelser som förändrar i 200 högstadie- och gymnasieskolor och det nu avslutade projektet BERÄTTA, LEKA, LÄSA med närläsning av bilderböcker med 1 till 3-åringar i förskolor i 29 kommuner. Till det kommer samarbetet med McDonald’s i Bok Happy Meal sedan 2001 med 21,9 miljoner barn- och bilderböcker. www.lasrorelsen.nu

Fakta Läslov
Under årets Bok Happy Meal ligger LÄSLOV vecka 44 som är ett brett läsfrämjande samarbete genom Läsrörelsen med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag i ett stort växande nätverk. www.läslov.se

Pressbilder och fakta
• Bilder för nedladdning finns på Flickr
• Lista över årets titlar och upphovsmän och alla böcker sedan 2001 bifogas

Saga Hansén, kommunikatör Läsrörelsen, 070-483 06 17, sagahansen@outlook.com

Med över 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurangkedja. Samtliga restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Sedan 2011 stödjer vi svenskt jordbruk genom ett aktivt samarbete med LRF, Lantbrukarnas Riksförbund. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på TwitterFacebook och Instagram.