Restaurangbesöken minskar med barn - men inte viljan att äta ute med hela familjen

Så många som tre av fem föräldrar vill äta ute oftare tillsammans med sin familj, ännu fler bland yngre föräldrar. Men trots detta minskar föräldrarna sina restaurangbesök när de får barn. De främsta orsakerna beror på ökad stress, tidsbrist, att det är dyrt att äta ute och att barnen inte är välkomna av andra gäster. Det visar en nyligen genomförd undersökning av Prime och United Minds Samhällsanalys AB på uppdrag av McDonald’s.

När McDonald’s frågar föräldrar i Sverige om deras restaurangvanor och hur de förändrat sina vanor sedan de fick barn, svarar två av fem föräldrar att det är jobbigt att gå ut och äta och en tredjedel menar att de inte känner sig välkomna på restaurang då de har barnen med sig. Oron och rädslan för att barnen ska störa andra gäster på restaurangen bidrar även till färre restaurangbesök.

- Att gå ut och äta tillsammans är något som båda våra familjer tycker är väldigt roligt och mysigt. Däremot kan ett restaurangbesök lätt bli till ett stressmoment då det är mycket som ska stämma. Som förälder till två barn var tycker vi att McDonald’s fyller en viktig roll som erbjuder en meny som hela familjen gillar där restaurangbesöket är enkelt, smidigt och prisvärt, säger Manne och Nisse från Pappapodden som presetenteras av Acast.

På frågan om vilken restaurang som anses mest familjevänlig är McDonald’s den restaurang i Sverige som får flest röster.

- På McDonald’s ska restaurangupplevelsen vara positiv, bekväm och välsmakande. Genom att alltid lyssna på våra gäster är vår förhoppning att ständigt förbättra restaurangupplevelsen för såväl små som stora gäster och se till att de alltid känner sig välkomna hos oss. Vi vill hjälpa föräldrarna i deras vardag och samtidigt göra livet roligare för barnen, detta så att gästerna får mer tid till det som verkligen är viktigt – det vill säga varandra, säger Sofie Lager, ansvarig för familjmarknadsföring på McDonald’s.

McDonald’s arbetar aktivt med att upprätthålla sin position som Sveriges mest familjevänliga restaurang och som en del av detta arbete introducerar man under 2018 bordsservering på utvalda McDonald’s restauranger i Sverige. Dessutom har man tagit fram nya brickunderlägg för barnen på vilka man, med hjälp av AR (Augmented Reality), kan ge liv åt bilderna via McDonald’s app.  Förhoppningen med brickunderläggen är  att göra besöket ännu roligare och mer fantasifullt för de yngre gästerna.

Ytterligare resultat från undersökningen:

Undersökningen, som genomfördes i mars, syftar till att förstå vilka faktorer som påverkar familjers inställning till restaurangbesök.

• 38% av föräldrar anser att det är stressigt att äta på restaurang med barn.
  • 29% anser att det är jobbigt att gå på restaurang med barn och 36% anser att de inte är välkomna på restaurang med barn.
  • Yngre föräldrar är mer benägna att gå på restaurang med barnen än äldre föräldrar. 22% av föräldrar som är 29 år eller yngre går på restaurang minst en gång i veckan, jämfört med 12% av föräldrar som är 30 år eller äldre.
  • En fjärdedel av de tillfrågade föräldrarna går på restaurang med barnen en gång i månaden.
  • Hur man handlar mat är det beteende som förändras mest efter att man fått barn (68%). Därefter följer hur ofta man går på restaurang (64%) samt hur ofta man går på bio (61%).
  • 5% av tillfrågade föräldrarna uppger att de inte förändrat någon vana sedan de fick barn.

Om undersökningen:

Undersökning genomfördes bland föräldrar i Sverige med minst ett barn i åldern 0-8 år. Totalt tillfrågades 1004 föräldrar under perioden 1-9 mars 2018. Undersökningen genomfördes av Prime och United Minds Samhällsanalys AB via webbenkäter och distribuerade via Cints paneler.

För ytterligare information, kontakta:

Henrik Nerell, presschef McDonald‘s
presschef@se.mcd.com , tel: + 46 70 354 85 05

Med ca 210 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Vi har en bred meny och serverar mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Genom vår storlek och vårt nära samarbete med våra leverantörer har vi full kontroll på hela leverantörsledet från gård till våra gäster. Vi samarbetar med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) för ett framtida svenskt jordbruk. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Alla restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på FacebookInstagram och Twitter