Sverige först i världen med att modernisera Happy Meal med Virtual Reality

För att fira att Happy Meal kom till Sverige för 30 år sedan har McDonald’s Sverige utvecklat Happy Goggles. Genom att vika Happy Meal-boxen skapas ett par glasögon, som gör det möjligt att uppleva en virtuell verklighet med en smartphone.

McDonald’s testar ständigt nya innovationer och med Happy Goggles görs Virtual Reality tillgängligt för alla. Happy Goggles är ett test för att modernisera Happy Meal och ge en upplevelse som ett komplement till de fysiska leksakerna som vanligtvis finns i boxen.

Barnpsykologerna Karl Eder och Fadi Lahdo har i samarbete med McDonald’s utvärderat Happy Goggles. De har även tagit fram rekommendationer för användning av Happy Goggles.

– Nya generationer växer upp i en värld där smartphones och surfplattor är en naturlig del av livet. Happy Goggles öppnar dörren till virtuella världar, vilket förstås är jättespännande. För barn kanske det här steget är mer naturligt än för oss vuxna. Det öppnar upp en möjlighet för vuxna att lära sig av barnens kunskap och erfarenhet. Spelandet kan också vara en bra gemensam aktivitet, och göra det lättare att umgås med varandra på jämställda villkor, säger Karl Eder och Fadi Lahdo, legitimerade psykologer.

Happy Meal är en av en av världens mest ikoniska boxar. Sedan Happy Meal kom till Sverige 1986 har den varit en given måltid för barnfamiljer som besökt McDonald’s. McDonald’s Sverige är först i världen med att utveckla Happy Meal-boxen till ett par Virtual Reality-glasögon och idén kom till genom att helt enkelt vika den vanliga Happy Meal-boxen på ett nytt sätt. Den vikta boxen och ett par linser blev VR-glasögonen Happy Goggles. Glasögonen tillsammans med en smartphone gör det enkelt att uppleva en virtuell verklighet.

McDonald’s lanserar även det nya VR-skidspelet "Se upp i backen" som är en 360-gradersupplevelse i skidbacken och som bjuder in till fantasi och lek.

– Vi vill alltid erbjuda något nytt för familjer och vara relevanta. Det här är ett modernt sätt att fira Happy Meal som en av våra mest populära menyer. Nu vill vi testa att addera en digital upplevelse som fokuserar på lek och lärande och vi tror att många kommer uppskatta det roliga skidspelet med nya Happy Goggles, säger Petra Dahlman, Senior Marketing Manager, McDonald’s Sverige.

Den 5 mars och 12 mars kommer en begränsad upplaga av Happy Goggles att finnas på utvalda restauranger i Sverige. Mer information: www.happygoggles.se

Bilder och filmer finns för nedladdning på Flickr

Med ca 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Över 92 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Vi har en bred meny med mer än 400 olika måltidskombinationer och serverar bara mat av högsta kvalité med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Vi samarbetar med LRF, Lantbrukarnas Riksförbund och 1000 svenska bönder. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på TwitterFacebook och Instagram.