Daniél Myrhed och Sweet Bacon BBQ först ut i My Burger

– Fem drömburgare tog sig till McDonald’s meny bland över 15000 tävlingsbidrag

Jakob Gunnarsson från Knäred i Halland, Robin Holmberg Allarud från Örebro, Fredrik Boström från Östersund, Simon Handborn från Enskede i Stockholm och Daniél Myrhed från Södermalm i Stockholm är de fem vinnarna i My Burger, McDonald’s digitala produkt-utvecklingstävling. Vinnarnas egna drömburgare serveras nu på McDonald’s 218 restauranger med start den 23 oktober.

Krögaren Johan Jureskog, artisten Pernilla Wahlgren och de övriga i Juryn korade de fem vinnar-burgarna under finalen som ägde rum i somras. Med My Burger satsar företaget på digital produktutveckling tillsammans med gästerna som ett led i det långsiktiga arbetet med att bredda menyn. Totalt skapades 15 100 olika burgare och 60 000 röster lades totalt på de tävlande bidragen, tio bidrag röstades till finalen av svenska folket.

– Fem av 15 100 drömburgare tog sig hela vägen till vår meny. Vår nya digitala produktutvecklingstävling My Burger är ett modernt sätt att bjuda in svenska folket att vara med och bestämma vad vi serverar på våra restauranger, säger Jeff Jackett, Marknadsdirektör på McDonald’s.

Daniél Myrhed från Södermalm i Stockholm berättar varför hans burgare blev en av vinnarna:

– Jag tror helt enkelt att min burgare Sweet Bacon BBQ behövs. Det känns som om både juryn och alla som röstat saknar en kryddig burgare på menyn och de gillade helt enkelt mitt koncept som hämtat namnet från ingredienserna, säger Daniél Myrhed, från Södermalm i Stockholm.

Johan Jureskog sammanfattar juryarbetet såhär:

– Det var spännande att få provsmaka alla finalisternas egna drömburgare. Vinnarna blev de som satsat på ett tydligt smaktema som BBQ, hetta från jalapeños eller en svensk klassiker som bearnaise, säger krögaren och jurymedlemmen Johan Jureskog.

Under finalen fick de tio finalisterna presentera sina burgare för juryn som förutom Johan Jureskog och Pernilla Wahlgren består av Christian Nilsson som driver bloggen fastfoodlovers.com samt McDonald’s representant franchisetagaren Benedikte Holmberg. Den sista juryplatsen gick till Jonas Andersson från Halmstad som valdes ut via en tävling bland McDonald’s Facebookfans. De fem vinnarburgarna kommer säljas en vecka var under perioden 23 oktober till 26 november på McDonald’s restauranger över hela landet.

Kommentarer från samtliga vinnare och deras recept finns i bakrundsmaterialet.

För mer information, kontakta:
Håkan Ström, tf. presschef, 070-354 8505 eller
hakan.strom@se.mcd.com

Bilder finns på www.mcdonalds.se under Newsroom/McDonald’s på Flickr

Om vinnarna i My Burger

Jakob Gunnarsson från Knäred med burgaren McBumble och ingredienserna:
100 % nötkött, hamburgerbröd med sesamfrön, Cheddarost, färsk gurka, finstrimlad isbergssallad, bacon, färsk gul lök och bearnaisesås.

– Bearnaise blev mitt hemliga vapen och jag har gjort McBumble för att min brorsa gillar bearnaise. Juryn gillade mitt koncept och jag tror att svenska folket också kommer att göra det. Jag har lovat att bjuda alla mina kompisar på burgaren om jag vinner så det löftet kommer jag hålla, säger Jacob Gunnarsson från Knäred i Halland.

Daniél Myrhed, från Södermalm i Stockholm med burgaren Sweet Bacon BBQ och ingredienserna:
100 % nötkött, bröd med sesamfrön, Emmentalerost, tomat, bacon, finstrimlad isbergssallad, rostad lök, BBQ-sås och sweet Chili-sås.

– Jag tror helt enkelt att min burgare Sweet Bacon BBQ behövs. Det känns som om både juryn och alla som röstat saknar en kryddig burgare på menyn och de gillade helt enkelt mitt koncept som hämtat namnet från ingredienserna, säger Daniél Myrhed från Södermalm i Stockholm.

Robin Holmberg Allarud från Örebro med burgaren McMild&Cheese och ingredienserna:
100 % nötkött, bröd med sesamfrön, Cheddarost, hackad lök, finstrimlad isbergssallad, Herrgårdsost, ostsås och smakrik yoghurtsås.

– Min McMild&Cheese är lite originell och överraskade juryn. Eftersom jag älskar ost utgick jag från den ingrediensen och när jag beställer min favorit, QP Cheese beställer jag alltid extra ost till den. Jag samlade helt enkelt mina favoriter, en stor hamburgare med mycket ost och sallad på, säger Robin Holmberg från Örebro.

Fredrik Boström från Östersund med burgaren McHarmony och ingredienserna:
Krispigt panerad kyckling, hamburgerbröd med sesamfrön, Cheddarost, finstrimlad isbergssallad, rostad lök, tomat och ostsås.
– McHarmony med krispigt panerad kyckling skapar harmoni mellan ingredienserna och gjorde min burgare till vinnare, säger Fredrik Boström, från Östersund.

Simon Handborn från Enskede i Stockholm med burgaren McSlimme och ingredienserna:
100 % nötkött, hamburgerbröd med sesamfrön, Emmentalerost, finstrimlad isbergssallad, hackad lök, skivad jalapeños och McFeast-sås.

– Jag vann för att min burgare, Mc Slimme, har ett bra koncept från grunden. Kombinationen Jalapeños och Emmentalerost tog hem segern, säger Simon Handborn från Enskede i Stockholm.

Om juryn

Johan Jureskog, krögare
Johan Jureskog är krögaren som brinner för rustik matlagning och är en passionerad hamburgerälskare. Han var under åtta år medlem i Svenska kocklandslaget och vann med dem matlagnings-OS år 2004. Idag är han kock och delägare i kritikerrosade restaurangerna Rolfs Kök och AG i Stockholm. Tidigare har han bland annat arbetat på Paul & Norbert och olika stjärnkrogar i Frankrike. Johan är även en omtyckt TV-kock som just släppt sin första kokbok ”24 timmar Receptbok” och hans favorit på McDonald’s är Dubbel Cheeseburgare med extra majonnäs.

Pernilla Wahlgren, artist
Pernilla behöver nog ingen närmare presentation efter över 25 år i rampljuset. Redan som 11-åring spelade hon sin första huvudroll i musikalen Annie. Idag är Pernilla lika högaktuell på scenen och framför kameran, nu senast i Let´s Dance. Pernillas genombrott för den stora publiken kom i Melodifestivalen 1985 med låten Picadilly Circus. Tillsammans med brodern Niclas känner vi även igen henne från det populära barnprogrammet Nicke & Nilla. Favoriten på McDonald’s är McWrap med kyckling.

Christian Nilsson, bloggare
Christian driver bloggen fastfoodlovers.com där det skrivs om mat serverad snabbt. Hans intresse och passion för ämnet vaknade när han tillbringade ett år i USA 1987. År 2001 startades ett nyhetsbrev som senare blev en blogg. FastFoodLovers vann Matbloggspriset år 2005 för Årets Temablogg och blev Årets Bästa Matblogg 2006. Huvudtemat på bloggen är mat man äter ”on the go”, men även färdiglagat, snacks och dryck. Favorit på McDonald’s är QP och Dubbel Cheeseburgare.

Benedikte Holmberg, McDonald’s
Benedikte är franchisetagare inom McDonald’s, allt började för 12 år sedan när hon läste på ett brickunderlägg om möjligheten att äga en egen restaurang. Idag är hon den franchisetagare i Norden med flest restauranger, hela 14 stycken McDonald’s driver hon i södra Sverige tillsammans med sina 600 medarbetare. Benedikte brinner för att skapa den bästa restaurangupplevelsen för sina dagliga 27 000 gäster och att se medarbetarna utvecklas och växa. Favoritmat på McDonald’s är McFeast och McWrap.

Jonas Andersson, McDonald’s Facebook Fan
Jonas är en livsnjutande 32 åring bosatt i Halmstad men uppvuxen i Tranemo. Där fanns ingen McDonald’s så ett glatt barndomsminne är när han fick åka in till Borås och kolla på favoritlaget Elfsborg och äta på McDonald’s. Till vardags arbetar Jonas med marknadsföring, främst i digitala kanaler. Jonas favoritburgare på McDonald’s är QP Cheese.

Om McDonald’s i Sverige

Med 219 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Vi har en bred meny med ca 400 olika måltidskombinationer och serverar bara mat av högsta kvalité med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Sedan 2010 är McDonald’s certifierat av Astma- och Allergiförbundet inom ramen för Tryggare mat, som enda restaurangkedja i Sverige. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.