Svenska folket bestämmer smaken på McDonald’s höstburgare

Report this content

– krögaren Johan Jureskog och artisten Pernilla Wahlgren är med och korar vinnarburgare

Nu lanseras en digital tävling, My Burger, där alla har möjlighet att skapa sin egen unika McDonald’s-burgare. Tävlingen avslutas med en final där en jury korar fem vinnare vars burgare kommer säljas på McDonald’s 219 restauranger i höst. I juryn medverkar bland andra krögaren Johan Jureskog och artisten Pernilla Wahlgren.

På tävlingssajten My Burger kan deltagarna välja bland 66 olika ingredienser för att skapa sin egen drömburgare. Därefter får man hjälp med att marknadsföra sin burgare för att få så många röster som möjligt. De tio burgare som får flest röster går till finalen i Stockholm. En jury kommer att provsmaka de tio burgarna och därefter kora fem vinnare vars burgare kommer att säljas på McDonald’s under senhösten.

– Vi vill på ett modernt sätt involvera och engagera gästerna i vår verksamhet och vår mat. Med My Burger släpper vi gästerna rakt in i vår produktutveckling och låter dem vara med och bestämma vad som ska stå på vår meny, säger Petra Dahlman, kommunikationsansvarig för satsningen på McDonald’s.

Under finaldagen 19 juni kommer finalisterna själva få presentera sina burgare för juryn som förutom Johan Jureskog och Pernilla Wahlgren består av Christian Nilsson som driver bloggen fastfoodlovers.com samt McDonald’s representant franchisetagaren Benedikte Holmberg. Den sista juryplatsen är reserverad för en konsument som kommer att väljas ut bland McDonald’s Facebookfans.

Johan Jureskog ser tillsammans med de andra jurymedlemmarna fram emot finaldagen:

McDonald's har alltid funnits tillhands i mitt liv. Jag inspireras av att se unga människor utvecklas och växa på samma sätt som McDonald's skapar möjligheter hos sina anställda, de besitter en av världens bästa skolor till arbetslivet om du frågar mig. På Restaurang AG har jag skapat min egen drömhamburgare och att nu få vara med och påverka vilka burgare som ska säljas på McDonald's i höst känns fantastiskt kul, säger Johan Jureskog.

Vinnarburgarna kommer säljas en vecka var under perioden 23 oktober till 26 november på samtliga McDonald’s restauranger över hela landet.

Länk till tävlingen: http://www.mcdonalds.se/se/pa_mcdonald_s/myburger.html

För mer information, kontakta:
Håkan Ström, tf. presschef, 070-354 8505 eller hakan.strom@se.mcd.com

Bilder finns på mcdonalds.se under Newsroom/McDonald’s på Flickr:

Om My Burger:
Det finns hela 66 olika ingredienser att välja mellan på My Burger-sajten. Man kan exempelvis välja fullkornsbröd, lantbröd eller traditionellt hamburgerbröd till sin burgare och självklart olika sorter av hamburgare, kyckling, fisk eller vegetariskt. Till det, olika såser, till exempel en spännande nyhet som lingon-créme fraiche eller en klassiker som bearnaise. Det finns flera sorters ost att välja på, bland annat Wästgöta Kloster, flera olika grönsaker och även ananas och chorizo finns på den digitala urvalsmenyn.

Därefter är det dags att döpa sin burgare och skapa sin egen reklamkampanj. I det digitala verktyget får man hjälp att enkelt kommunicera sin burgare och dela den med så många som möjligt via exempelvis Facebook och Twitter. Man kan även använda helt andra kanaler som sin egen blogg eller banderoller på stan. Alla medel är tillåtna för att vinna så många röster som möjligt och öka chansen att bli en av de tio finalisterna som får delta vid finalen i Stockholm.

My Burger-sajten nås via mcdonalds.se och tävlingen pågår från den 30 maj till den 17 juni, finalen går av stapeln vid McDonald’s huvudkontor i Stockholm den 19 juni då de fem vinnarna koras.

Om juryn:

Johan Jureskog, krögare
Johan Jureskog är krögaren som brinner för rustik matlagning och är en passionerad hamburgerälskare. Han var under åtta år medlem i Svenska kocklandslaget och vann med dem matlagnings-OS år 2004. Idag är han kock och delägare i kritikerrosade restaurangerna Rolfs Kök och AG i Stockholm. Tidigare har han bland annat arbetat på Paul & Norbert och olika stjärnkrogar i Frankrike. Johan är även en omtyckt TV-kock som just släppt sin första kokbok ”24 timmar Receptbok” och hans favorit på McDonald’s är Dubbel Cheeseburgare med extra majonnäs.

Pernilla Wahlgren, artist
Pernilla behöver nog ingen närmare presentation efter över 25 år i rampljuset. Redan som 11-åring spelade hon sin första huvudroll i musikalen Annie. Idag är Pernilla lika högaktuell på scenen och framför kameran, nu senast i Let´s Dance. Pernillas genombrott för den stora publiken kom i Melodifestivalen 1985 med låten Picadilly Circus. Tillsammans med brodern Niclas känner vi även igen henne från det populära barnprogrammet Nicke & Nilla. Favoriten på McDonald’s är just nu nya McWrap med kyckling.

Christian Nilsson, bloggare
Christian driver bloggen fastfoodlovers.com där det skrivs om mat serverad snabbt. Hans intresse och passion för ämnet vaknade när han tillbringade ett år i USA 1987. År 2001 startades ett nyhetsbrev som senare blev en blogg. FastFoodLovers vann Matbloggspriset år 2005 för Årets Temablogg och blev Årets Bästa Matblogg 2006. Huvudtemat på bloggen är mat man äter ”on the go”, men även färdiglagat, snacks och dryck. Favorit på McDonald’s är QP och Dubbel Cheeseburgare.

Benedikte Holmberg, McDonald’s
Benedikte är franchisetagare inom McDonald’s, allt började för 12 år sedan när hon läste på ett brickunderlägg om möjligheten att äga en egen restaurang. Idag är hon den franchisetagare i Norden med flest restauranger, hela 14 stycken McDonald’s driver hon i södra Sverige tillsammans med sina 600 medarbetare. Benedikte brinner för att skapa den bästa restaurangupplevelsen för sina dagliga

27 000 gäster och att se medarbetarna utvecklas och växa. Favoritmat på McDonald’s är McFeast och nya McWrap.

Om McDonald’s i Sverige
Med 219 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Vi har en bred meny med ca 400 olika måltidskombinationer och serverar bara mat av högsta kvalité med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Sedan 2010 är McDonald’s certifierat av Astma- och Allergiförbundet inom ramen för Tryggare mat, som enda restaurangkedja i Sverige. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.

Taggar: