Vanlig resemedicin lindrar vid vinterkräksjuka

Report this content

Svenska folket har för vana att köpa medel mot diarré innan de ska ut och resa, en av tre svenskar packar detta i resväskan visar en ny undersökning. Dock har få svenskar (7 %) dessa läkemedel hemma, trots att problem med diarré uppstår även i vardagen. Till exempel vid vinterkräksjukan, som nu börjat sprida sig över Sverige.

Undersökningsföretaget NOVUS har gjort en undersökning om svenskars syn på mag- och tarmbesvär på uppdrag av McNeil Sweden AB. Resultat från undersökningen visar att varannan svensk i åldern 18-79 år har besvär med magen varje månad. Nästan hälften av de som svarat uppger att dessa besvär består av lös mage eller diarré.

Den här tiden på året härjar vinterkräksjukan och till skillnad mot barn drabbas vuxna ofta av diarré.[1] Om något rubbar den naturliga balansen i tarmarna kan systemet bli överaktivt och arbeta för snabbt, vilket gör att mindre mängd salter och vätska absorberas. Detta gör att avföringen blir lös eller vattnig. Men många personer verkar inte göra kopplingen att det går att lindra symtomen med samma medicin som man packar med i reseapoteket.

Enligt Vårdguiden 1177 kan vuxna och barn över tolv år använda receptfria, stoppande läkemedel vid diarré. Exempel på ett sådant läkemedel är Imodium. Läkemedlet fungerar inte mot kräkningar utan enbart mot tillfälliga diarréer[1].

- Svaren från undersökningen visar hur vanligt det är med problem med diarré och så här års är det inte otroligt att vinterkräksjukan ligger bakom. Läkemedel som Imodium hjälper till att lindra symtomen vid diarré och bidrar till att återställa matsmältningssystemets normala funktion säger Gunilla Silva, pressansvarig för Imodium i Sverige.

Det receptfria läkemedlet Imodium har varit svenskars reskamrat på semestern i flera decennier. Försäljningen av Imodium har tydliga toppar i samband med semestrar och längre ledigheter när människor åker på utlandsresor.

- Det är en tydlig trend, vi ser varje år en topp i försäljningen av preparat som stoppar diarré i semestertider. Men resultaten från undersökningen tyder ju på att svenskarna inte tänker på att behandla magen som på semestern, säger Helene Westin Pettersson apotekschef och legitimerad receptarie på Kronans Apotek.

Om undersökningen

NOVUS har på uppdrag av McNeil Sweden AB genomfört en webbundersökning om svenskars syn på mag- och tarmbesvär bland män och kvinnor 18-79 år över hela Sverige under perioden 30 oktober – 4 november. Totalt genomfördes 1004 intervjuer med en deltagarfrekvens på 60 %.

Vinterkräksjukan

Enligt Folkhälsomyndigheten har säsongen för vinterkräksjuka nu kommit igång enligt ett pressmeddelande från dem 24 november. Det ser de genom ökat antal sökningar på vinterkräksjuka på sajten 1177.[2]

Om IMODIUM®

Vid diarré kan det receptfria läkemedlet IMODIUM® hjälpa till att lindra symtomen. IMODIUM® finns i olika varianter; originalet IMODIUM® tablett som samverkar med kroppen för att lindra diarré, IMODIUM® munsönderfallande tablett som smälter snabbt på tungan och inte behöver sväljas med vatten, samt IMODIUM® Plus med dubbelverkande lindring för båda diarré och följdsymtomen magknip, uppkördhet och gasbildning.

Imodium (loperamid) tablett/munsönderfallande tablett. Vid tillfällig diarré. Imodium Plus (loperamid, dimetikon) tablett. Vid tillfällig diarré förenad med magknip, uppkördhet och gasbildning. Ej vid blod i avföringen eller vid hög feber. Från 12 år. Kan nedsätta reaktionsförmågan. Läs alltid bipacksedeln, särskilt vid annan sjukdom, amning eller graviditet. Använd max 2 dygn utan läkarkontakt. Läkemedel. © McNeil Sweden AB, 169 90 Solna, 2015.

För mer information:

För frågor, vänligen kontakta:

Gunilla Silva, pressansvarig för Imodium i Sverige

E-post: gunilla.silva@cohnwolfe.com

Tel: 0733 763 700

[1] http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Magsjuka---diarre-och-krakningar/

[2] http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/november/sasongen-for-vinterkraksjuka-har-startat1/

Taggar: