Bry dig om dina sommarögon

Report this content

Bry dig om dina sommarögon Spana in sommaren med fräscha ögon! Sommarsäsongens sol, vind och vatten frestar på, så se till att skydda dina ögon. Känns ögonen ändå torra och trötta, finns en enkel lösning. Solens strålar mot huden är vi vana att skydda oss mot, men vi glömmer lätt våra ögon. Bilens och flygets luftkonditionering påverkar ögonen, liksom vindar och vatten. Ögonen mår bra av en återställare i form av tårersättnings¬medel. Det finns flera sätt att försäkra sig om solsken i blick. Solglasögon, solhatt och ögondroppar hör hemma i sommarpackningen. Här är några tips inför semestern. Solglasögonen • Många billiga solglasögon saknar UV-skydd och kan vara direkt skadliga. Se till att solglasögonen är CE-märkta, de har då fullt UV-skydd. • Solglasögonen ska sluta tätt runt ögonen, även på sidorna. Gäller inte minst på sjön. • Gröna, grå eller bruna solglas rekommenderas. Blå glas är direkt skadligt, de släpper igenom det farliga blå ljuset i solens strålar. • Glöm inte barnen. Deras ögon är extra känsliga. Solhatten • skyddar den känsliga huden i ansiktet mot solen • skyddar håret mot uttorkning • skyddar ögonen från starkt ljus • gör läsningen på stranden mycket behagligare • ger dig en sofistikerad och piffig känsla av 60-tal Solsken i blick Torra och trötta ögon känns grusiga och irriterade och det kan bero på olika saker: • Luftkonditioneringen i bilen (rikta inte utblåset mot ansiktet) • Flygresan till solen – luftfuktigheten i kabinen är bara 5 procent • Badet – även vatten torkar ut ögonen • På sjön – starkt ljus och vind är påfrestande för ögat • Golf kräver en koncentrerad blick, du blinkar för sällan och ögat torkar ut • Du sitter framför datorn eller TV:n eftersom det regnar – då blinkar du också för sällan • Sommarboken – ögonen kan bli trötta och torra om du läser i timmar. Hjälp dina sommarögon på traven med lite tårersättningmedel – Visine smörjer och lindrar torra och trötta ögon. Finns på Apoteket i flera utformningar för olika behov. Sortimentet består av: Visine Trötta ögon Sensitiv. Innehåller inte konserveringsmedel. Återförslutningsbara pipetter, 20 st 93 kr. Visine Trötta ögon. Flerdosflaska 10 ml, 69 kr Visine Intensiv. Innehåller inte konserveringsmedel. Återförslutningsbara pipetter, 20 st 99 kr. Visine Torra ögon. Flerdosflaska 10 ml, 79 kr. Visine Natt. Flerdosflaska 10 ml, 69 kr. Bildtext Med hjälp av Visine ser du på sommaren med fräscha ögon. Vill du lotta ut Visine Torra ögon till dina läsare? Kontakta informationschef Elisabeth Sahlberg. Pfizer är världens ledande läkemedelsföretag. Vi satsar stora resurser på forskning och på samarbeten med olika parter för att bidra till framtidens hälso- och sjukvård. Pfizer har läkemedel inom de flesta terapiområden. I Sverige finns produktion samt omfattande klinisk forskning. www.pfizer.se